I det røde ocean slås virksomhederne med hinanden, så blodet billedligt flyder. I det blå ocean har virksomhederne skabt noget unikt, så de – i hvert fald for en periode – kan være på et marked uden konkurrenter.
Læs også “Kampen mod det røde ocean” for en uddybning af red ocean og blue ocean strategy.
De røde oceaner | De blå oceaner |
---|---|
Konkurrence på pris og kvalitet | Nye markeder uden eller med færre konkurrenter |
Konkurrence på eksisterende markeder med ens produkter | Fokus på unikke produkter og ydelser |
Fokus på at slå konkurrenterne | Andre kundeparametre end pris |
Strategisk udvikling med fokus på optimering af eksisterende marked og ydelser | Strategisk udvikling med fokus på innovation og nye veje |
Blue Ocean-strategi bliver også bearbejdet i vores unikke koncept for strategiprocesser.
Hvis du interesserer dig for Blue Ocean-strategi? Så garanterer vi, at du også vil synes godt om vores nyhedsfeed. Nedenfor kan du tilmelde dig vores nyhedsfeed og få inspiration og tips til dit strategiarbejde.
I ”Strategi i vindervirksomheder” er der en omfattende uddybning af Blue Ocean-strategi. Læs mere på side 145-150 og se en konkret case på side 150-155. Du kan downloade en gratis læseprøve og se om Danmarks mest solgte strategibog kunne være noget for dig.