Igennem mange års arbejde med at sætte innovation på dagsorden i virksomheder møder jeg ofte erhvervsfolk, der fejlfortolker begrebet innovation og kreativitet. Hvis vi sætter det lidt på spidsen sætter disse erhvervsfolk lighedstegn mellem innovation og ”blå stue i børnehaven” samt udtrykker at personer ikke kan være innovative og kreative samtidig med at personen er seriøs og alvorlig. Bolette Christensen, Direktør DI skrev søndag i Berlingske Tidende; ”Nogle år med en økonomisk krisesituation i Danmark har vist et tydeligt tegn på den klassiske fejlfortolkning af, hvad innovationskompetencer kan bruges til.” og hun fortsætter ” Nogle af de vigtigste elementer, innovationskompetencer er bygget op omkring, er forretningsforståelse, kreativitet og viden. Alt sammen viden der en forudsætning for en god problemløsningsproces”.
Udfordringen som jeg ser den omkring innovation og kreativitet opstår når der ikke er fokus, tid, system og styr på de innovative processer og når innovation blandes sammen med rundkredse og andre sjove tiltag, som ikke munder ud i konkret innovation, som afspejler sig på bundlinjen. Langt flere virksomheder kan have glæde af at sætte innovation i system, fastlægge innovationsprocesser og forretningsgange. Fuldstændig som med salg, økonomi, kontrolfunktioner og produktion er systematiseret fordi det giver værdi. På samme måde giver innovation værdi… det kræver blot målrettet vilje og fokus. Derudover viser nye undersøgelser at kun 1 ud af 5 er innovative på deres job…. Så der ligger et stort potentiale lige foran fødderne på os…. Så det er vist bare at sige; Sæt i gang!