På den af brancheforeningen for venture- og kapitalfonde og for business angels (DVCA -Danish Venture Capital and Private Equity Association) nyligt afholdte årsmøde 2011 var teaterdirektør Peter Langdahl fra Betty Nansen Teatret inviteret til at komme og holde et indlæg med titlen ”Sådan får du dit budskab ud over scenen”. Indlægget var både underholdende og grænseoverskridende som det vel skal være for en teaterdirektør. Der var også en række interessante ”statements” som fik mig til at se en sammenhæng mellem scenekanten og forretningslivet..
Peter Langdahl fortalte, at han havde kigget lidt i sin værktøjskasse og var kommet frem til 5 gode råd når det gælder om at få sit budskab ud over scenen.
Disse var:
- Hjerte
- Vilje
- Relationer
- Begrænsninger
- Rutinebrud
Overført til business-verdenen kan det, ifølge min opfattelse, sammenlignes med fx det at udarbejde en holdbar forretningsmodel for sin virksomhed.
Her gælder det også om at have noget på hjertet, og have en dybere mening med det som virksomheden er sat i verden for. Noget som virksomheden virkelig føler for at forbedre eller tilbyde.
Forretningslivet er fuldt af udfordringer, forhindringer og uventede situationer. Derfor gælder det om at have en vilje til at overvinde hvad der må opstå af ”obstruktioner”. Relationer er vigtige. Sjældent kan virksomheden selv stå for hele produktet eller løsningen. Der er brug for spidskompetencer, støttefunktioner m.fl. – eller der er
afhængighed af finansieringskilder. Det kan også være nye relationer, som måske ikke umiddelbart er relevante men hvor vi lader tiden vise hvad der kan komme ud af det…
Begrænsninger er der ofte. Det kan være kapital, tid, ressourcer, overbevisninger eller andre indre og ydre forhold . Nogle gange opstår de bedste resultater faktisk på baggrund af bearbejdede begrænsninger. Begrænsninger tvinger os til at tænke nyt og finde andre veje at gå. Det skaber endda helt nyt forretningsmodeller.
Og hvis begrænsninger ikke er udfordrende nok så tænk i rutinebrud. Hvad kan vi med fordel gøre anderledes end vi hidtil har gjort?
Medlemmer af DVCA, herunder business angels, får tit præsentationer for personer der har en ny forretningsidé og som skal præsentere disse ideer overfor samarbejdspartere i form af investorer.. Det er min erfaring, at netop personer som brænder for det som de har med at gøre, og som viser at de har viljen til at kæmpe for det som de tror på, kommer langt i forhold til business angels. Begrænsninger og rutinebrud er en naturlig præmis for det at udvikle nye forretningsideer og være iværksæter. Relationer er afgørende for, at ideerne bliver til virksomheder. Det er ikke nok at stå alene med ideen.
Så jeg vurderer, at Peter Langdahl har fat i 5 gode ingredienser for succes om ikke andet kan virksomheder passende en gang imellem spørge sig selv om de opfylder alle 5 punkter – eller om forretningsmodellen måske kan blive ”revitaliseret” ved at arbejde lidt med de 5 punkter. Og dermed komme skarpere og mere fokuseret ud på den anden side.