I en tid hvor det er muligt at blive kendt uden umiddelbart at kunne noget særligt, i hvert fald på TV, er det relevant at spørge, om dette på lang sigt alene kan sikre indtjening hos en virksomhed, der umiddelbart ikke har fået sit talent synligt frem endnu?
Alle direktioner, bestyrelser og ansatte ville nok umiddelbart svare nej. Enhver virksomhed bør i vores optik og ud fra vores erfaringer fokusere på at finde ind til kernen af deres “talent” – det vi som oftest benævner som værende virksomhedens kernekompetence og så sørge for at fortælle omverden om det, eller endnu bedre at andre fortæller herom.
Denne realitet vil discountkæden Fakta med al sandsynlighed opleve, når deres årsregnskab for 2013 offentliggøres, og hvor underskuddet forventes at lande på ca. 100 millioner. På kun 2 år er kæden gået fra et pænt overskud til nu at bløde voldsomt. Men hvordan kunne det gå så galt så hurtigt? Hvilke spørgsmål har Fakta glemt at stille sig selv?
Reality TV
DR3 har netop kørt en programserie kaldet “Selvoptaget”, der omhandlede tiden efter reality TV, hvor en række tidligere deltagere filmede sig selv og fortalte om livet efter, at rampelyset blev slukket. Det er tankevækkende, at kun to ud af ti medvirkende foretog en grundig selvransagelse og stillede sig selv spørgsmålet: “Hvad kan jeg egentligt, og hvad vil jeg så med det?”. De resterende gjorde alt, hvad de kunne for at bibeholde deres status som “kendt for ingenting” ved at lave diverse markedsføringsstunts, der skulle skaffe dem omtale.
Men hvad har et TV reality program med Fakta og virksomhedsdrift at gøre, kan man tænke?
Vores bud er, at Fakta tilsyneladende har været for tilbagelænet og komfortable til at opdage, at der hele tiden ligger konkurrenter på lur. Disse vil benytte enhver chance til at stjæle deres rampelys og hermed omsætning, samt at kundeloyalitet kræver en robust og fremsynet strategi. Ydermere kan man med lethed tænke sig, at Fakta faktisk har formået at ride på én lang bølge, fra de startede ud som discountkæden med humor med sloganet “Det tager kun 5 minutter, men vi vil så gerne have du bliver lidt længere”. Nu ser det dog ud til, at bølgen er nået i land, detailkæden stødt på grund, og den strategiske GPS er løbet tør for strøm.
Kendt for ingenting
I det nye slogan “Vi vil så gerne have du køber lidt mere” viser Fakta efter vores vurdering med al tydelighed, hvor stor en krise de befinder sig i, og hvor svært de har ved at genopfinde sig selv. Kædedirektør Niels Karstensen påpeger med følgende udtalelse i Berlingske Business den 23.02.2014, hvorfor kasseapparaterne i de 420 Fakta butikker står stille; “… Fakta (er) i dag kendt. Problemet er bare, at vi ikke rigtig er kendt for noget.”
Succes skal følges op
Læringsdelen i Faktas nuværende krisesituation ligger efter vores erfaringer i vigtigheden af, at man som virksomhed altid kan være sikker på, at man aldrig kan hvile på laurbærrene, uanset hvor godt det går. Man skal konstant vurdere sine omgivelser for skred og skift samt sine interne forhold for at se, om forholdene er robuste nok til fremtiden. Virksomheder i stort set alle brancher vil opleve at blive indhentet og overhalet, hvis virksomhedens tilpasningsevne er lav og forandringerne sker for langsomt. I detailhandlen hvor konkurrencen er ben hård, og profitmarginerne er papirstynde, gælder det særligt om aldrig at stå stille eller værre endnu at gå i stå.