Vi mangler danske nichevirksomheder

Danmarks produktivitetskommission var sidste år ude med riven i forhold dansk erhvervsliv. Grunden var mangel på dynamiske nichevirksomheder som besidder stor konkurrenceevne og kan bidrage til national vækst skabt på globale markeder.

Men hvad betyder det så? Hvad handler det egentlig om når en nichevirksomhed skal finde vejen til vækst og profit?

Måske vi kan gøre det lidt mere simpelt at forholde sig til hvis vi opstiller nogle enkle grundregler – ikke en opskrift på succes, men helt fundamentale målepunkter både små, mellem og store virksomheder med fordel kan forholde sig selv.

Selvom følgende fortælling i sin grundform ikke er fra egne oplevelser, men inspireret fra den amerikanske kommunikationsrådgiver, Mark Evans, så kan den bidrage positivt til forståelsen af en nichevirksomhed.

 

Historien om hotdog standen i Durban

En kvindelig iværksætter fra Durban i Sydafrika har igennem flere år smagsudviklet på en hotdog i verdensklasse og åbner til sidst sin egen hotdog stand hvorfra kun denne vare kan købes. Hun ved at uanset hvor god denne hotdog er, kommer kunderne ikke af sig selv. Efter grundig overvejelse placerer hun sin stand i det mest trendy område i en bydel hvor især afrikanske sportsstjerner og deres velhavende fans går hen efter stadionkampene. Bydelen byder på et stort udvalg af restauranter der kan tilfredsstille ethvert sult behov i luksusklassen.

Umiddelbart virker det som en udfordring at finde kunder til hotdogs i dette område, men iværksætteren har en helt klar plan. Inden åbning har hun observeret de omkringliggende natklubber og oplevet hvor tit mændene bliver afvist i døren fordi de er iført sportssko og derfor ikke passer ind i natklubbens dresscode og image. Iværksætteren indkøber et mindre lager af pæne herre sko.

Forretningsideen er at de mange mænd der bliver afvist i døren kan komme hen til hendes hotdog stand, efterlade sine sportssko der og for en lille ydelse leje et par “egnede” sko så de får adgang til nattelivets glæder. Når mændene kommer tilbage for at hente deres egne sko sker det næsten uden undtagelse at de stiller deres sult ved at købe en hotdog. Selvom markedet som udgangspunkt er begrænset kan hun få en langt højere samlet pris i forhold til andre hotdogs stande rundt om i Durban. Iværksætteren bliver efterhånden kendt for dette unikke koncept og folk fatter forøget interesse. Kunderne mæsker sig oftere og oftere i områdets eneste og bedste hotdog. Hun udvider sin forretning til at dække store områder af Sydafrika og er nu i færd med at etablere sig i flere internationale vækstmarkeder.

 

Og hvad så?

Tager vi fortæller hatten af og foretager en hurtig strategisk analyse af historien, så er der en række pointer som vi mener er yderst interessante for tankerne omkring nichevirksomheder:

  •  Find et marked hvor folk er sultne (ikke får dækket deres behov) og stil dig der, også selvom markedet er lille
  • Forstå dine kunder – skab nærhed og relation til dem og vær noget for netop dem (prøv ikke at være noget for alle)
  • Hav en klar plan for vækst og fokusér på målet (tro på din strategi og eksekvér den)
  • Find ud af hvad du er rigtig god til at opdyrk det til perfektion (selv en hotdog kan være unik)

 

Opdyrk kernekompetencen

En af de, efter vores mening, mest afgørende faktorer for en nichevirksomhed og vejen til vækst, er opdyrkelsen af kernekompetencer. Disse kompetencer må og skal være unikke, svære at kopiere og skabe værdi for kunden.

Men hov, er det ikke let at kopiere denne hot dog stands produkt og idé? Jo, endda meget let, men iværksætterens brand, hendes relation til markedet, forståelsen af kundernes behov og hendes dybdegående kendskab til kerneproduktet og dets værdiskabende tillægsydelser er næsten umuligt at indhente og beskytter hendes høje profit.

Iværksætteren fandt sin helt egen niche ved at forstå markedet, kunderne og sine egne begrænsninger. Til trods for at omgivelserne var fulde af trusler, brugte hun disse til sin egen fordel ved at skille sig ud, skabe unikke ydelser omkring sit kerneprodukt og formåede herved at udnytte mulighederne optimalt inden for en, i begyndelsen, smal målgruppe.

Selvom fokus her er på nichevirksomheder, så er vores erfaring at mange af disse elementer er alment gyldige når vi samarbejder med vores kunder om at skabe en Vindervirksomhed®. Vi tror på at mange organisationer vil drage nytte af at bringe tankerne omkring nichevirksomheder ind på deres strategiske agenda nu og i fremtiden.