instrumentbræt-300x200

Lad os starte med at give svaret først; næppe.

Og alligevel så; måske. Men det bliver i en helt anden udgave.

Omgivelserne, branchen og konkurrenterne er svære faktorer at håndtere

Luftfartindustrien – i særdelehed den europæiske – har aldrig været, er ikke og bliver næppe en attraktiv industri inden for de kommende år. Indtjeningspotentialet for branchen som helhed er yderst beskeden. Rejseantallet stiger godt nok – men antallet af udbudte sæder stiger markant mere end dette rejseantal og stærkt stigende overkapacitet er resultatet.

Der er grundlæggende tale om en branche med lav marginalforretning baseret på et kostintensivt grundlag. Det er normalt en farlig cocktail.

Læg dertil en konkurrencestruktur, hvor lavprisselskaber i deres gøren og laden er at betragte som løsgående missiler i forhold til store, traditionsrige og tunge luftfartsselskaber.

Dertil kommer geopolitiske forhold som gør forretnings- og kundegrundlaget usikkert, som fx de aktuelle forhold omkring Rusland samt de mere bogstavelige løsgående missiler omkring Ukraine.

Og for at det ikke er nok, så er der krævende EU-lovgivning omkring bl.a. kompensation til rejsende, som er en snigende omkostningsskrue.

Alt i alt mange eksterne strategifaktorer der er svære at håndtere og som kræver ekstra hårdt arbejde at løse.

Manglende forandrings- og tilpasningsevne bliver afgørende

I dette virvar skal SAS agere. For nogle virksomheder er det at være agil en trænet konkurrencefordel. Det er det ikke for SAS.

SAS kæmper på de interne linjer med blandt andet med fagforeninger, mange forskellige flyvemaskiner med øget kompleksitet til følge, speciel ejer strukturer, flyenes høje alder og højere billetpriser (grundet omkostningsstrukturen) end konkurrenterne. Dette for bare at nævne nogle interne svagheder.

Nuværende strategi

CEO Rickard Gustafson, SAS AB, har fremlagt 3 punkter eller must-win battles som SAS skal lykkedes med: ”We have created a more competitive operating platform. We are more relevant for frequent travelers and we are investing in our future.”

Men uanset succes på disse områder vil det så være nok for SAS til at overleve som selvstændigt flyselskab på sigt? Næppe ud fra vores erfaringer. Dertil er udfordringerne for store kombineret med SAS’ ringe handle muligheder. Hvad er så planen?

Eneste overlevelsesmulighed er sammenlægning

Mon ikke, at der hos – eller omkring – SAS er nogle, som spekulerer I at holde SAS flyvende så længe som muligt og så krydse fingre for at vi kommer til at se en konsolidering i den europæiske luftfartsindustri (som det også har været tilfældet i Nordamerika)? Det gætter vi på.

Derfor er SAS’ opgave lige nu at gøre sig så lækker som mulig i forhold til at andre vil gå sammen med SAS. Til gengæld er udsigterne for SAS som et selvstændigt luftfartsselskab noget mere tordenvejrsagtige.

Er SAS mon alene?

Hvor mange danske virksomheder ligner SAS i relation til brændende platforme og de største strategiske udfordringer? Og hvor mange danske virksomheder kæmper mon en lignende kamp for at overleve via sammenlægning?