Vinderstrategi A/S har i den nye udgave af Berlingske Business Magasin, september 2015 stillet skarpt på William Demants strategiske udfordringer og opstillet en konklusion på virksomhedens nuværende situation.
Ved første øjekast ligner William Demant umiddelbart en virksomhed med en solid omsætning og en stabil indtjening. Virksomheden konkurrerer dog i en branche, hvor konkurrencen er stærkt stigende og hvor den strategiske planlægning er altafgørende for at skabe sig en unik position i fremtiden. William Demant har en førerposition i forhold til teknologien og sikrer gennem eksterne samarbejder, at den nye udvikling fra forskningsgrupper ender i virksomhedens nye produkter.
Virksomhedens succes er dog ikke givet, da virksomheder må udstikke en strategi for hvordan fremtidig vækst skal opnås. William Demant har forsøgt sig med vertikal integration og større ejerskab i detailledet. Konsekvensen kan meget vel være et forringet forhold til eksisterende kunder, der ser den øgede tilstedeværelse i detailhandlen som en alvorlig trussel for deres eksistens. Vinderstrategi A/S anbefaler i stedet et øget fokus på produkter i den høje ende af markedet, hvor priskonkurrencen er lav og hvor virksomhedens kernekompetencer kan udnyttes. Derudover må virksomheden gøre klar til en vækst uden for de traditionelle markeder – Vesteuropa og Nordamerika.
Vinderstrategi A/S har erfaret, at mange lønsomme virksomheder ikke i tide får handlet på de forandringsbehov, der kan hjælpe virksomheden til næste niveau og dermed en mere gunstig markedsposition. I artiklen finder du konkrete anbefalinger – måske du også kan blive inspireret til at handle internt for at sikre en mere gunstig position i fremtiden?
Læs mere om Vinderstrategi A/S’ vurdering af William Demant fra Berlingske Business Magasin, september, 2015.
Hele artiklen om William Demant kan læses i det fysiske magasin eller på www.business.dk.