Vinderstrategi A/S har i den nye udgave af Berlingske Business Magasin, november 2015 stillet skarpt på DONGs strategiske udfordringer og opstillet en konklusion på DONGs nuværende situation.
DONG er en virksomhed, der har været igennem en stor forandring i løbet af de seneste år. Virksomheden har skiftet direktør, fået nye ejere og skabt sig en position inden for havvind, som er gangske unik. Vinderstrategi A/S vurderer, at DONG må vende det nedadgående investeringsniveaet inden for havvind for at cementere sin position som absolut markedsleder, og dermed ”eje” markedet for havvind. Dette kræver også at DONG i større grad spreder sine aktiviteter globalt, hvor virksomheden i dag primært fokusere på sine tre nøglemarkeder, Danmark, England og Tyskland.
Det er Vinderstrategi A/S’ vurdering, at flere virksomheder står i samme situation, hvor der er svært at vurdere hvilket forretningsområde, som bør have det største fokus fremadrettet. Det er dog vores erfaring at vindervirksomheder er i stand til at træffe disse svære strategiske beslutninger, da man ikke kan være alt for alle, men i stedet bør fokusere på de områder af forretningen, hvor man har unikke kompetencer som kan skabe varige konkurrencefordele.
Læs mere om Vinderstrategi A/S’ vurdering af DONG fra Berlingske Business Magasin, november 2015.
Hele artiklen om DONG kan læses i det fysiske magasin.