På det nylig afholdte VL Døgn 2016 startede dagen med, at en række erhvervsfolk – Malou Aamund fra Microsoft, Michael Mortensen fra CASA, Philipp Schröder fra Aarhus Universitet og Bjarne Corydon fra McKinsey – skulle forholde sig til en række dilemmaer, som er taget ud af virksomhedernes hverdag.
Et af de første dilemmaer var, hvad en administrerende direktør gør når bestyrelsesformanden vil fokusere på drift og kortsigtet indtjening, medens direktøren mener, at der er behov for også at arbejde med den overordnede strategi og dermed en længere tidshorisont.
Den øverste ledelse står dermed splittet.
Det er et dilemma vi i Vinderstrategi A/S kan nikke genkendende til.
Vi oplever af og til, at vi inviteres til drøftelser omkring virksomheders strategi, hvor bestyrelse og direktion ikke har fuldt afstemt forventningerne. Direktøren har måske et ønske om at igangsætte et større strategiarbejde, men strategiarbejdet bremses i første omgang af manglende fælles opfattelse af virksomhedens situation og behovet for en fælles og opdateret retning.
Det er med andre ord lidt af en ”klassiker”.
Spørgsmålet fra ordstyreren Søren Linding Jakobsen fra FINANS var; ”Hvad gør direktøren?”.
Stifter af CASA A/S og manden bag Huscompagniet A/S Michael Mortensen kom med et meget direkte forslag. Nemlig at den administrerende direktør skulle tage bestyrelsesformanden med rundt i virksomheden i et par dage og så efterfølgende tage formanden med ud på en båd og drøfte perspektiverne for virksomheden.
Ideen om at tage en grundig dialog om ”rigets tilstand” og hvad der bør gøres er et forslag vi også anbefaler.
Noget af det bedste den administrerende direktør kan gøre er, at illustrere fordelene ved at arbejde med strategi og koble strategien sammen med virksomhedens drift, budget og top- og bundline, således at det ikke bliver for diffust.
Her er nogle argumenter til direktøren, der gerne vil arbejde med strategi og overbevise andre beslutningstagere om nødvendigheden heraf:
Og så er det værd at huske, at det som kendetegner en god strategi er, at den sikrer gevinster både på kort og lang sigt.
Og dermed bør der være basis for at dilemmaet kan blive vendt til en styrke for virksomheden ved, at der kommer fokus på strategiarbejdet!