Selvom shippingbranchen reelt er truet på livet af udviklingen indenfor 3D-print og robotteknologi, er det ikke noget der adresseres klart i Mærsks strategi.
Dette indlæg er også udgivet i Finans.dk
I de sidste arbejdsdage af december gik Mærsk ud med et bud på, hvordan deres fremtidige forretning skal se ud. Det skulle blive spændende læsning, tænkte jeg, med et håb om at blive mødt med ambitiøse og modige udmeldinger om, hvordan Mærsk vil udnytte den teknologiske udvikling.
Det blev hurtigt klart for mig, at den gamle virksomhed nu for alvor vil udnytte digitalisering. Mærsk vil sikre vækst gennem en række digitale initiativer, og det blev sågar forkyndt, at dataanalyse fremover vil være en del af virksomhedens fundament. Således er rederiet nu kommet med på big data bølgen. Det skal blive spændende at se, hvor den bølge tager dem hen.
At en sværvægter som Mærsk nu formår at navigere efter digital optimering af forretningen er godt gået, tænkte jeg.
Den indledende optimisme blev dog erstattet af en undren.
Det kan ikke komme bag på nogen, at udviklingen i robotteknologi og 3D-print vil give shippingbranchen store udfordringer i de kommende år. For hvad skal en virksomhed som Mærsk fragte i en verden, hvor varer produceres lokalt, der hvor de skal sælges, fordi robotter og 3D-printere har udkonkurreret billig arbejdskraft i fjerne lavtlønslande?
Udfordringen er naturligvis sat på spidsen, for der vil formentlig være efterspørgsel på søfragt længe endnu. Pointen er dog, er den teknologiske udvikling vil give Mærsk problemer, som ikke kan løses ved at digitalisere kundeoplevelsen og analysere data.
Til min store undren forholder Mærsk sig ikke umiddelbart til disse udfordringer. I hvert fald ikke i december måneds udspil. Tværtimod skal de 25 pct. af koncernens omsætning, der kommer fra energidivisionen, erstattes af vækst i transport- og logistikdivisionen. Kunne denne vækst ikke hentes på markedet for robotteknologi og 3D-printere, tænkte jeg i mit stille sind.
Det lyder drastisk, og det er en beslutning, der ville kræve mod, ambition og viljestyrke. Det er dog ikke umuligt. Mange mellemstore danske virksomheder forandrer rask væk deres forretningsmodeller og tilpasser sig. Ja, man kan vel nærmest sige, at de til tider disrupter sig selv. Og det endda uden at besidde blandt andet den finansielle råstyrke Mærsk har.
Det ville eksempelvis ikke være umuligt for Mærsk at håndtere et opkøb af en producent af robotteknologi. Alternativt kunne virksomheden hente unge talenter på dette område ind via deres Startup Collaborations Project. Mulighederne er mange. Som strategimand er jeg måske fagligt forudindtaget, og vil have alle beslutninger til at have et strategisk udgangspunkt, men jeg undrer mig nu alligevel. Måske har Mærsk allerede tænkt i de her baner, og så går min undren på, hvorfor de ikke viser os hvor modige, ambitiøse og viljestærke, de er?
Eller måske har Mærsk glemt den rettidige omhu. Og så går min undren på, hvor den blev af.
Har du spørgsmål eller kommentarer til ovenstående? Eller er du interesseret i en uforpligtende samtale om, hvordan du skal forholde dig strategisk til nye teknologier? Så kontakt os her eller ræk ud efter os på Facebook eller LinkedIn.