Gulddreng, det nyeste virale fænomen inden for musikbranchen, var et fuldstændig ukendt navn inden 2016 gik i gang. Ja, faktisk stort set hele første halvdel af 2016. Og så skete der noget.

Ud af ingenting kom der en musiker, der i sidste halvår af 2016 nåede at udgive syv singler og til jul også tilføjede en julesang. Det helt ekstraordinære var, at alle syv musiknumre uden undtagelser røg på hitlisternes førsteplads. Undervejs havde jeg også fornøjelsen at opleve, at Gulddreng i Forum under Danish Music Awards blev tildelt publikumsprisen.

Hvorfor synes jeg som strategimand, at det er interessant og værd at sætte sig ned og reflektere over?

Netop hittet Se Mig Nu er noget særligt. Efter sin store succes med det første nummer, Model, synger Gulddreng følgende: »Se mig lige nu, I prøver at følge med, men jeg er så svær at gennemskue.«

Hvor mange virksomheder ville som det første ikke gerne være som Gulddreng, nemlig at være nummer et – altså kundernes foretrukne valg? For det andet, hvor mange virksomheder ville ikke gerne kunne konstatere, at alle konkurrenterne prøver at følge med og efterligne virksomheden, men at det ikke er muligt. Og for det tredje, hvor mange ville ikke gerne vide, at det faktisk er svært for konkurrenterne at gennemskue, hvad den reelle opskrift på succes er. Det ville være en vanvittig attraktiv position at have opbygget.

Jeg kender en del virksomheder, som har bragt sig i samme gode position som Gulddreng. Men jeg oplever også virksomheder som på ingen måde går efter at være nummer et.

Men lad mig holde fokus på den første gruppe. De har ambitioner, de arbejder med at distancere sig fra konkurrenterne, og de skruer konstant en forretningsmodel sammen, som er svær at efterligne og i bedste fald umulig for konkurrenterne at gennemskue. Oftest er dette arbejde kombineret med en række fravalg undervejs, så det, der står tilbage, fremstår klart og utvetydigt – og bliver prioriteret.

Og tilbage til Gulddreng. Eller Malte fra Vejle, som der er tale om. Han har valgt – eller måske har hans pladeselskab Universal valgt for ham – at iscenesætte sig selv med et stærkt brand – eller i hvert fald unik på den måde, at det er usædvanligt at opleve en musiker i guld kalde sig Gulddreng og signalere så meget overskud og velstand. Alene det giver jo naturligvis en del omtale i netop Danmark.

Der er også tænkt på at associere sig med andre, eksempelvis Hotel D’Angleterre, der vel nærmest i dag fremstår som en vigtig partner for Gulddreng, og hvor der kan være tale om et win-win samarbejde. Og endelig er nye kommunikations- og marketingsformer taget i anvendelse i form at tæt samarbejde med en YouTuber, der har givet en mængde eksponering i hvert fald i den første del af udrulningen af Gulddreng.  Der er altså tænkt ud af boksen, og det er noget mange danske virksomheder kan lære af.

Også statsminister Lars Løkke Rasmussen har fulgt lidt med i fænomenet Gulddreng. Med henvisning til hastige teknologiske fremskridt og en slet skjult reference til Gulddrengs nummer »Se mig nu« sagde statsministeren nemlig: »Man kan blive helt svimmel ved tanken. Få det lidt som om man prøver at følge med, men at det er så svært at gennemskue«.

Måske det ikke kun er statsministeren og undertegnede, der kan have glæde af Gulddrengs måde at gebærde sig på. Måske virksomhedsledere, der har ambitioner, skal overveje, hvordan de kan bringe virksomheden i en vinderposition i forhold til attraktive kunder, og hvor virksomheden i lang tid fremover kan have positionen for sig selv.

Denne artikel er også udgivet på Finans.dk.

Vil du høre mere om, hvad du kan lære af Gulddreng? Eller har du brug for nyt input til dit strategiarbejde? Så kontakt os her for en uforpligtende snak, eller følg os på Facebook eller LinkedIn, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.