Forleden modtog jeg en mail fra Jyske Bank om Apple Pay. Det er en ny mobil service, som bankens kunder kan bruge ved betalingsterminaler, kontaktløse kortbetalinger og onlinehandler. Jeg downloadede straks Apple Pay.
Jeg kan huske for få år tilbage, da mine teenagedøtre sagde, at jeg skulle downloade MobilePay. Her kunne jeg med et let og simpelt swipe overføre penge uden kontakt med banken. På det tidspunkt var MobilePay det nye sort inden for mobile betalingsformer, som alle skulle have. Ligesom MobilePay er Apple Pay en enkel løsning, der ifølge Nordeas bankdirektør afspejler en opprioritering af forbrugerens ønske om nemmere betalinger, der er med til, at vi hurtigt og effektivt kan betale ved kasse et og komme videre i vores færd.
I dag udspilles ”krigen” på en ny bane, hvor bankerne ikke blot konkurrerer om kunderne, men også om deres betalingskort. For mig at se handler denne betalingskrig om fastholdelse af kunderelationen, da simple og enkle betalingsformer hos andre udbydere let kan tiltrække nye kunder, der har et behov for brugervenlig og effektiv betaling. Og så er der selvfølgelig også omkostningerne, der er blevet mindre i forhold til førhen, hvor kunden betalte et gebyr ved betalingstransaktioner. Yderligere er tracking af data en tredje grund til denne betalingskrig, da identificering af kunders adfærdsmønstre er med til at skabe nye cash flows, som bankerne kan bruge til at kapitalisere på.
Læs også “Disrupt dig selv før andre gør det”.
Amazon er en anden væsentlig aktør, der på det seneste har lanceret Amazon Pay Places. En ny service der tillader kunder at forudbetale og bestille oplevelser gennem brugen af deres Amazon app, der hverken kræver kontanter, check eller kreditkort. Amazon er endnu en konkurrent, hvor det er tydeligt, at det ikke kun er bankernes mobile betalingsløsninger, men også virksomheder som Google, der står overfor en ny rival, som har potentiale til at erstatte løsninger som Google wallet. Kampen om forbrugerens betalingskort er således ikke længere en krig, der udspilles blandt bankinstitutionerne, men en bredt omfavnende kamp, hvor store og dominerende IT- og software aktører også indblandes.
Og så har vi Bitcoins, der kan nævnes som et helt tredje betalingsformat, der vinder frem i kampen om forbrugerens betalingskort. Her er der tale om en digital ”valuta”, der har vundet globalt indpas, som bl.a. kan bruges til at betale restaurantbesøg og hotelophold. Til forskel for kroner og ører er Bitcoins en decentraliseret ”valuta”, der handles og reguleres af brugerne fremfor en central myndighed. Dette er også et betalingsformat, der udspiller sig i en verden, hvor penge erstattes af virtuelle valuta med potentiale til at udkonkurrere de nuværende betalingsløsninger.
Så med den herskende fremmarch af nye betalingsløsninger, hvor morgendagens konkurrenter konstant udskiftes og indhales af nye former for betalingsservices, kan det vidst tydeligt konkluderes at Danske Bank er udfordret og må se sig slået af nye betalingsformater, der gradvist bliver det nye sort og vinder ind hos forbrugeren.
Denne blog er også udgivet på www.Finans.dk den 12. december 2017.
Har du brug for nyt input til hvordan du kan tænke ud af boksen? Så kontakt os her for en uforpligtende snak, eller følg os på Facebook eller LinkedIn, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.