Disruption har de seneste år fyldt meget i erhvervslivet og til tider et misbrugt buzzword. Dette begreb er i sig selv ikke nyt – det beskriver blot den udvikling, hvor teknologisk innovation vender op og ned på et eksisterende marked eller skaber et nyt og dermed ”stjæler” kunderelationer. Ordet er engelsk og oversat betyder det ”afbrydelse” eller ”forstyrrelse”. I virksomhedsregi blev ordet introduceret for nogle år siden af Harvard-professoren Clayton M. Christensen. Der er som nævnt intet nyt over dette begreb. Virksomheder har så længe vi kan tænke tilbage ”disruptet” – tænk bare på dengang bilen erstattede hestevognen – det var datidens disruption. Med andre ord handler det om, at virksomheden konstant udvikler sig således, at udviklingen internt i virksomheden overstiger den udvikling, der sker eksternt rundt om virksomheden.
Her er 4 blogs om det at skabe noget nyt, som du kan lade dig inspirere af:
Gentænk jeres forretningsmodel og vind i morgen
Læs hvordan Tesla gentænkte sin forretningsmodel og disruptede den traditionelle bil- og transportbranche.
Er du ikke jægeren, er du byttet
Hvad kan danske erhvervsledere lære af Elon Musks jæger-mentalitet, når det kommer til at tænke nyt?
Skab disruption i din branche inden andre gør det
Bliv klogere på disruption og få anbefalinger til, hvordan din virksomhed kan gribe nytænkning an.
Mærsk klemmer sig ud i overhalingsbanen
Læs hvordan shippingselskabet A.P. Møller Mærsk klemte sig ind i overhalingsbanen og dermed nåede at udnytte digitaliseringens muligheder i deres forretningsmodel.
Har du brug for nyt input til, hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din strategiske forretningsmodel? Så kontakt os her for en uforpligtende snak.
Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, Twitter eller Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.