Blue ocean

Mobilproducenten Xiaomis indtog på det danske marked siger en del om den massive forandring, som Kinas erhvervsliv går igennem i disse år.

I starten af september læste jeg, at den kinesiske smartphonegigant Xiaomi meldte sit indtog på det danske marked. Xiaomi, som er verdens fjerde største mobilproducent, har indgået et samarbejde med et dansk teleselskab, der skal sælge et udvalg af deres smartphones. Xiaomis brede tilgang til markedet, betyder, at de har mange forskellige smartphones og prisniveauer. I første omgang sender virksomheden tre modeller ud på det danske marked – to i den tunge mellemklasse og en i den prisbillige kategori.

Xiaomis indtrængen på det danske marked fik mig til at reflektere over om Kina kan ses som en kopination, der plagierer branchens spillere, hvor der konkurreres på pris og kvalitet på eksisterende markeder med ensartede produkter. Eller om Kina nærmere har gang i en blue-ocean strategi ved at indtræde på nye markeder uden eller med færre konkurrenter, hvor der er fokus på at løse et behov for forbrugerne, som de endnu ikke ved, at de har? Dette sker igennem fokus på innovative produkter og ydelser, hvor der konkurreres på andre kundeparametre end pris.

Læs også ”Kampen mod det røde ocean”

Jeg er nok ikke alene, når jeg tidligere har tænkt, at Kina var en samling af kopister. Den velkendte frase Made in China har i mange år givet associationer til billige kopivarer af dårlig kvalitet, men billedet er langt mere nuanceret. Kigger vi bare på de seneste års udvikling inden for smartphones, har Kina gjort sig særdeles bemærket – først med Huawei, så OnePlus og nu Xiaomi. Denne udvikling vidner om, at Kina er blevet langt mere design- og kvalitetsbevidst og for mig at se, er pendulet ved at svinge en helt anden vej.

Denne udvikling har fået mig til at tænke over, om vi i fremtiden vil se kinesiske virksomheder som endnu mere innovative og designdrevet end rene copycats? Mange af de store mobilfabrikanter får i dag produceret det meste af deres hardware i Kina. Kinesernes ekspertise, knowhow og billige smartphone-komponenter har givet dem et klart forspring i kampen om at blive morgendagens vinder. Og Kina ser ud til at udnytte det fulde potentiale heraf.

Flere tests viser, at de kinesiske mobilproducenter klarer sig bedre på flere parameter end markedets nuværende dominerende spillere. Huawei P20 Pro klarer sig bedre på batteritid og kamera end Apples iPhone, og OnePlus 6 slår både iPhone og Galaxy S9 på hastighed. Xiaomi Mi 8 slår også iPhone, når det kommer til kamera.

Kigger vi på prisforskellen på de kinesiske smartphones kontra Apple og Samsung er der ca. 1000-3000 kr. til forskel. Godt nok er kinesernes produkter ikke specielt innovative eller avancerede, men de har formået at udvikle smartphones, som puster Apple og Samsung i nakken, når det kommer til funktioner, design og pris.

Når alt kommer til alt, er der ingen tvivl om at markedets nuværende dominerende spillere skal til at kigge sig over skulderen, hvis de ikke skal blive overhalet af de kinesiske smartphoneudviklere. Om Kina er en copycat eller en blue-ocean nation i opsving, er for mig fortsat en gåde. Om det her bare er nogle krydsninger, eller om de kinesiske mobilproducenter på kort tid vil outperforme Apple og Samsung ved at tilbyde forbrugerne et produkt, som skaber mere værdi til en billigere pris, vil tiden vise. Det er dog sikkert, at Kina er en skarp strateg, der ikke holder sig tilbage for at tage de nødvendige strategiske geværgreb der skal til for at blive en anerkendt spiller på smartphonemarkedet.

Denne blog er udgivet på Finans.dk den 4. november 2018.

Synes du også at blue ocean er interessant, og du brug for nyt input til, hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din strategiske forretningsmodel? Så kontakt os her for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, Twitter eller Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.