disrupte

Dansk erhvervsliv kan lære og lade sig inspirere af Norge, når det kommer til forandringsledelse og revitalisering af egen forretningsmodel. Læs med her og hør hvorfor…

Forleden læste jeg, at næsten hver tredje solgte bil i Norge er en elbil. En opgørelse for 2018 viser, at der blev solgt 1.500 elbiler i Danmark, mens der i Norge blev solgt 46.000 elbiler. Elbiler i Norge er momsfritaget, afgiften er lav og elbilejerne får en masse fordele. For eksempel må de køre i busbanen og parkere gratis i byerne. Incitamentet til at anskaffe sig en elbil i Norge er altså stor. Det skal også bemærkes, at norsk el koster det halve af dansk el, mens benzin og diesel er dyrere i Norge end i Danmark.

Ved første øjekast forekommer det paradoksalt, at oliestaten Norge, hvis største indtjeningskilde findes i eksport af olie, er et af de lande der ejer flest miljøvenlige elbiler i verden og satser stærkt på vedvarende energi. På den norske regerings hjemmeside, står der at 90 procent af den norske olieproduktion eksporteres til EU-markedet – hvorfor EU er Norges største og vigtigste handelspartner på energiområdet. Overstående betragtninger kan være med til at forklare, hvorfor Norge er fremme i skoene, når det kommer til elbiler og vedvarende energi.

Men hvad kan danske virksomheder lære af Norge? Jo, vi har alle hørt skræmmehistorierne om Kodak og Blockbuster som er utrolig brugte, men gode skoleeksempler på, hvordan mangel på forretningsudvikling kan smadre ens forretning. Kodak måtte dreje nøglen om, da det traditionelle kamera blev erstattet med det digitale kamera, selvom de året før havde et af deres bedste resultater nogensinde. Blockbuster måtte lukke størstedelen af deres fysiske butikker, fordi efterspørgslen af fysisk distribution af video (kassetter) blev erstattet med efterspørgsel på streamingtjenester – og de fik endda muligheden for at teame op med Netflix-drengene, men sagde nej.

Læs også ”Skab disruption i din branche inden andre gør det”

Når en virksomhed møder udfordringer i dens omverden, som truer dens eksisterende forretningsmodel, kan virksomheden gøre en af to ting. Enten forsøge at gemme sig i hjørnet og holde fast om sin eksisterende forretningsmodel. Eller de kan gøre ligesom Norge – omfavne, kysse og ønske det nye velkommen og faktisk selv sætte sig for at drive udviklingen. Jeg er selvsagt fortaler for det sidste.

Det, danske virksomheder kan lære af Norge er at være forud for deres egen forretning og branche. Det kan gøres ved at tage et kig ind i fremtiden – ikke i en krystalkugle – men ved at udarbejde fremtidsscenarier hvor påvirkningen af udvalgte forretningsområder beskrives. Herudover kan fokusering på megatrends i omverdenen hjælpe virksomheden med at være innovativ i udviklingen af deres forretning og dermed udpege strategiske tiltag, som tager højde for disse megatrends. Og slutlig kan der med fordel fokuseres på kundeorienteret udvikling, hvorved kundernes fremtidige behov, krav og ønsker sættes i det strategiske sigtekorn, når de udvikler deres forretningsmodel.

Spørgsmålet er så; har Norge egentligt forstået det som Kodak og Blockbuster ikke forstod? Det er der noget, som tyder på, at de har. Den omstilling Norge har gang i kan meget vel ses som et forsøg på at disrupte sig selv.

Denne blog er udgivet på Finans.dk den 18. marts 2019.

Har du brug for nyt input til hvordan du kan tænke ud af boksen? Så kontakt os her for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på LinkedInFacebookTwitter eller Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.