CSR

Har CSR en klar plads i din virksomheds strategi? Læs med og find ud af hvorfor CSR er en vigtig og afgørende del af jeres virksomheds strategi, og hvordan I kan tænke det ind i strategien.

CSR eller Corporate Social Responsibility handler om, at virksomheden frivilligt tager hensyn til sine interessenters behov, hvilket oftest betyder at der tages højde for virksomhedens medarbejdere, dens lokalsamfund og miljøet.

CSR er i mange år blevet betragtet som et midlertidigt ”modefænomen” i erhvervslivet. For bare 10 siden da vi mødtes med virksomheder og spurgte ind til, om CSR var en del af deres strategi, blev vi mødt med et stort, klart rugende nej. Men der er sket meget siden. Så meget at CSR har fået en klar plads i de fleste virksomheders strategi og CSR er kommet for at blive.

De fire bundlinjer: Medarbejdere, kunder, samfund og økonomi

CSR kan rent faktisk bidrage til at virksomheden opnår én eller flere konkurrencefordele. Når strategien bliver udviklet, skal CSR altså indtænkes, fordi det betaler sig for virksomheden og fordi det bidrager til en bedre verden. Når vi hjælper virksomheder med deres strategi, tages der blandt andet udgangspunkt i de fire bundlinjer: Medarbejdere, kunder, samfund og økonomi. De fire bundlinjer er indikatorer for, hvordan virksomheden klarer sig i forhold til forskellige målepunkter. Måler virksomheder på disse fire bundlinjer er det altså afgørende, at CSR er en del af virksomhedens strategi. Ved at måle på de fire bundlinjer kan virksomheden kortlægge forandringsbehov og inspiration til forbedringsaktiviteter, der efterfølgende anvendes i den strategiske udvikling af virksomheden.

I dag er det ikke et spørgsmål om hvorvidt virksomheder skal inkorporere CSR i deres strategi – men hvordan de skal gøre det. Virksomheder skal dermed gøre op med sig selv, hvordan de bidrager til en bedre verden og til at indfri verdensmålene. For nogle virksomheder kan de bidrage til en bedre verden ved at implementere bæredygtige tiltag direkte i deres værdikæde eksempelvis ved bæredygtig produktion, som sætter fokus på genbrug og dermed mindsker CO2 udslip. Virksomheder som ikke kan implementere CSR-tiltag i direkte i deres produktion, kan for eksempel sætte fokus på medarbejderne eller vælge at støtte mærkesager i form at donationer.

Hos Vinderstrategi A/S støtter vi for eksempel Fonden for Social Ansvar, der arbejder med løsninger på sociale samfundsproblemer indenfor en lang række områder. Fonden driver fem frivillige sociale indsatser, som er Natteravnene, Bydelsmødre, Familieiværksætterne, LifeMap og Baba fordi far er vigtig, som her i 2019 er i gang med at blive rullet endnu bredere ud.

Helt konkret støtter vi Fonden for Socialt Ansvar gennem kursusdeltagelse om strategi hvor teamchef, Asim Latif, Fonden for Social Ansvar har deltaget. Asim siger følgende om sin oplevelse af strategikurset:

”Det jeg har fået med fra strategikurset, må andre ikke gå glip af! Vinderstrategi A/S gør strategiarbejdet enkelt og overskueligt, og tilgangen er helt unik i mine øjne! Det var et intenst og interaktivt forløb med en meget klar struktur og dybde. Jeg har fået mange konkrete værktøjer til at gennemføre strategiarbejdet. Vinderstrategi A/S præsenterede mig for strategi på et helt nyt niveau, og jeg lærte gode tricks til at skabe sammenhæng mellem de forskellige dele i strategiarbejdet. Faciliteringen, inddragelsen af cases fra det danske erhvervsliv, interaktionen, værktøjerne og metoderne bragte strategikurset på et uhørt højt niveau. Jeg fik så meget mere end hvad jeg havde turde at håbe på!”

Læs mere om strategikurset ”Fra god til vindervirksomhed® – Få strategi til at virke i praksis!”

At kunne give tilbage til samfundet er vigtigt for os i Vinderstrategi A/S. Det er derfor en stor glæde at modtage så fine ord fra Asim og adm. direktør, Thit Aaris-Høeg, Fonden for Social Ansvar som tilføjer:

”Vi er utroligt taknemmelige og glade for det samarbejde, vi har med Vinderstrategi A/S. Det er altafgørende for en organisation som Fonden for Socialt Ansvar at have samarbejdspartnere på mange forskellige niveauer. Et kursus af den type, som vores projektchef for Baba, Asim Latif, har deltaget i gør, at vi kan opretholde og sikre et højt niveau i det arbejde vi udfører i det daglige. Et arbejde der gør en stor forskel i det danske samfund og sikrer bæredygtige løsninger på en række af samfundets store udfordringer.”

Læs også ”Forankre CSR i jeres virksomhedsstrategi og undgå bagslag”

Har du spørgsmål eller kommentarer til overstående? Eller har du brug for nyt input til hvordan du kan tænke CSR ind i jeres virksomheds strategi? Så er du altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram og YouTube hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.