”Stor mand” på de begrænsede scener – nogle mener, at popmusikeren Tobias Rahims succes er et resultat af dårlig planlægning, men jeg tror, at det er strategi!

Tobias Rahim er det nyeste fænomen inden for musikbranchen. Popmusikeren har formået at toppe hitlisterne og på det seneste opnået overfyldte koncerter. Blandt andet et pakket telt på Roskilde Festival i et show med gæstestjernerne Artige Ardit og Burhan G.

Det samme oplevede jeg på egen hånd til en fyldt koncert på Smukfest, hvor adgangen til sidst blev lukket og mange måtte gå forgæves. Ligeledes til havnekoncerten i Aalborg, hvor 45.000 tilskuere mødte op. Rahim har altså sikret sig en popularitet, der på kort tid er gået amok.

Ikke nok med, at Rahim har opnået udsolgte koncerter, han har tilsyneladende også formået at tage mediebranchen med storm. Anmeldere i danske medier gav Rahim fem-seks stjerner for hans seneste optræden på Roskilde Festival. Som set i bakspejlet nok skulle have været holdt på Orange scene. Eller skulle den? Alle elsker Rahim, sådan ser det i hvert fald ud som – og jeg kan nu også godt lide hans musik. Men jeg er også stor fan af den strategi, jeg formoder står bag den store popularitet og omtale.

Al omtale er god omtale

Ordene i hittet Feberdrømmer Xx Dubai, hvor Rahim synger følgende: »Det’ næsten ironisk, som jeg jagter berømmelsen nu, snart jagter den mig, og så jagter jeg skjul,« fik mig til at reflektere.

Når man jagter berømmelsen, antager jeg, at der tages bevidste valg i opnåelsen af den. Ligesom der tages bevidste valg hos virksomhedsledere, når de gerne vil være førende indenfor deres felt. Men det fik mig til at tænke over, at det måske slet ikke er dårlig planlægning, der bunder i de proppede scener, men derimod en bevidst handling, der er foretaget, når arrangørerne fortsat vælger at lade Rahim give koncerter på de mindre scener? Ikke fra arrangørerne side, men fra Rahims side. Og i forretningsmæssig sammenhæng giver det jo ret god mening.

Hvad kan vi så lære af Tobias Rahim i erhvervslivet?

Rigtig mange virksomheder befinder sig i et red ocean-marked, hvor konkurrencen er skarp, grænserne er klare, og reglerne for at befinde sig på markedet er accepteret af alle. Typisk kræver succes her, at man har et unikt eller anderledes produkt, eller man i det mindste sørger for, at modtageren eller kunden får følelsen af, at produktet er enestående.

Måske I kender begrebet limiterede produkter? Det er produkter, som udgives i begrænsede partier eller typisk er et produkt, som kunderne skriver sig op til på forhånd. Vi har set de lange køer til produktudgivelser af limiterede produkter, og hvad betyder det så? Jo, produktet bliver først og fremmest hypet blandt kunderne og udsolgt på ingen tid – dermed skabes en interesse og efterspørgsel på produktet, der også garanterer interesse for næste produktudgivelse.

Det er altså en måde at brandpositionere sit produkt på, så det opfattes unikt og giver en følelse af først til mølle-princippet. Min vurdering er, at det netop er dét, Rahim har gang i, mens han bevæger sig ind i et red-ocean marked, har han fået skabt et lille blue ocean-marked (hvor man undgår intensiv konkurrence og skaber et marked, hvor konkurrencen er irrelevant, fordi man skiller sig ud fra mængden).

Rahim er kommet med et frisk pust til musikbranchen, har tilbudt koncertpladser i begrænset parti, fået massiv medieomtale, gjort sine fans nysgerrige og desperate efter en plads til næste koncert – kan I se sammenhængen?

Efter min mening er det en god strategi for at skabe popularitet på kort sigt – men også garanti for interesse på længere sigt! Og vi må konstatere at berømmelsen nu jagter Rahim, men det bliver spændende at se, om berømmelsen når nye højder?

Denne klumme er udgivet på Jyllands-Postens finans.dk den 21. september 2022.

Den første kop kaffe koster ingenting

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende dialog om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed stærkt videre.