Vi kender det alle sammen: Den dårlige vane eller overspringshandlingen, og den klassiske sætning »jeg starter på mandag«, men så kommer mandagen og slankekuren er glemt. Det samme sker med strategiarbejdet.

For nylig var jeg til en konference, hvor der blev talt om udtrykket ”importent, but not urgent”, og det henledte mine tanker til de klassiske overspringshandlinger, som vi alle foretager. De studerende kender det formentligt, når der skal skrives eksamen – pludselig er det sjovere at pudse vinduer og rense afløbet. Andre kender måske det øjeblik, hvor det pludselig er vigtigere at lægge sine kreditkort i alfabetisk rækkefølge (for det er jo rigtig vigtigt og tidsbesparende…) fremfor at tage opvasken. Ofte ved vi godt hvordan og hvad vi burde gøre – og hvad der er godt for os på længere sigt, men i stedet lever vi på den korte bane fremfor at have de lange intentioner for øje. Det samme, oplever jeg, sker i de danske virksomheder, når det kommer til strategiarbejdet. Men jeg mener, at vi bør se på strategien helt anderledes – nemlig importent, and very urgent.

For et par dage siden spurgte jeg en ejer af en mellemstor produktionsvirksomhed, hvor de så sig selv om tre år, og meldingen lød, at de nok fortsætter i det samme spor, fordi det går jo egentlig meget godt – og hvorfor ændre på noget, som allerede fungerer? De fleste CEO’s og ejere, jeg snakker med, ved godt, at det er vigtigt at arbejde med deres strategi, men der er bare mange andre ting, som er endnu vigtigere – driften for eksempel. Og jeg kan ikke modsige dem og påstå, at driften ikke er vigtigt, for det er den, men vi må bare ikke glemme, hvor vigtig strategien faktisk er. Ligesom turen i træningscentret og slankekuren.

For at blive i metaforen om træning og slankekuren, det kan også være svært at finde motivationen til at fortsætte, hvis ikke du ser nogle ændringer efter én uge – derfor siger de kloge jo også, at det netop ikke handler om at gå på slankekur, men at omlægge sin livsstil. Det samme er faktisk tilfældet med strategiarbejdet, det kan også være svært at effektmåle på strategiarbejdet, hvorfor driften eller det at få flere kunder ind i butikken altid vinder over strategiarbejdet, for det kan hurtigere ses på bundlinjen end effekten af vores strategiarbejde.

Læs også “Få de vigtigste DO’S and DON’TS til strategiarbejdet”

Vi lever i en foranderlig verden, hvor det, der var vigtigt i går, måske ikke er vigtigt i morgen. Kritikeren vil her sige, at det derfor heller ikke nytter noget med en strategi til den lange bane – det hele går alligevel så stærkt. Men jeg står fast på, at det er bedre at have en strategi, som vi kan tilpasse, end ikke at have en og derved lade konkurrenterne overhale os indenom. Der er heller ikke nogen medarbejdere, kunder eller leverandører, som orker at være i en virksomhed, der ikke udvikler sig, og som altid er bagud på point.

Tilbage til ejeren af den mellemstore produktionsvirksomhed og vores samtale. Det ledte mine tanker hen på de historier om virksomheder som Kodak. Få år før Kodak gik konkurs, leverede de et af deres bedste resultater nogensinde. Jeg kan fristes til at tænke, at Kodak inden de gik konkurs, ikke skænkede en tanke til deres strategi, fordi – igen – det gik jo egentligt rigtig godt. Og hvem havde spået, at Kodak et par år senere skulle overhales indenom af digitaliseringen af kameraet. Og hvad der er endnu mere  tankevækkende, af egen opfindelse. Kodak havde et forspring, men udnyttede det aldrig idet de fortsatte i samme spor som de havde gjort i 100 år for det var jo deres kernekompetence.

Gad vide hvordan situationen havde set ud for Kodak, hvis de havde kigget på den lange bane i stedet for den korte? Pludselig er den korte bane jo løbet ud, og så ender vi på den lange bane alligevel – så hvorfor ikke tage førertrøjen på og starte med den lange bane, for den indhenter os alligevel før eller siden. Det samme med slankekuren og træningen. Gør det i dag, og ikke i morgen for som en klog mand engang sagde: ”Du kan udsætte tingene, men tiden vil stadig gå” – Benjamin Franklin.

Denne klumme er udgivet på finans.dk den 21. februar 2020.

Har du brug for nyt input til, hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din strategiske forretningsmodel?
kontakt os her for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, TwitterInstagram, og YouTube hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.