Det er helt afgørende, at alle virksomheder forholder sig til bæredygtighed og digitalisering som en integreret del af deres forretningsmodel. Men for nogle er Amazon endnu vigtigere.
Start august var jeg inviteret til at holde et foredrag om, hvordan virksomheder arbejder med strategi. Her understregede jeg, hvor vigtigt det er at forholde sig til bæredygtighed og digitalisering i forretningsmodellen. Jeg vil faktisk gå så vidt som at sige, at hvis ikke du forholder dig til de to strategiske fokusområder i din forretningsmodel – ja, så har du faktisk ikke nogen forretningsmodel.
Men nu vil jeg faktisk gerne tilføje endnu et vigtigt strategisk fokusområde – i hvert fald for mange virksomheder. Nemlig Amazon som salgskanal. Og det er kun blevet mere relevant efter Amazons udmeldelse om, at de åbner i Sverige.
Amazon er kendt for at have succes i samtlige af de lande, de indtager. Vender vi blikket mod Amazons oprindelsesland, så viser statistikkerne, at når der bliver søgt efter produkter på internettet i USA, så er der flere, der søger på Amazon end på Google. Førhen googlede amerikanerne produkter, nu ”amazoner” de. Og hvis vi rykker lidt tættere på vores eget trygge Danmark, så har Amazon altså allerede udkonkurreret Google med 50% af produktsøgninger på nettet i Tyskland.
Forestil dig hvis Amazon ender med at erstatte internettet, og din virksomhed ikke har taget et aktivt valg om at være der eller ej? Tænk hvis det er virkeligheden for mange i morgen – hva’ så?
Det er nu du skal handle, ikke om 2 år
Det er altså heller ikke for sjov, når e-handelseksperter råber ulven kommer – fordi ulven står lige nu og lurer i baggrunden. Og netop derfor er det vigtigt at tænke Amazon ind i forretningsmodellen.
På den korte bane mener jeg faktisk, at det kan være mere vigtigt at forholde sig til Amazon som salgskanal end at tænke bæredygtighed og digitalisering i forretningsmodellen. Og for lige at slå fast; bare fordi virksomheden vælger at være på Amazon, kan digitalisering ikke krydses af tjeklisten til forretningsmodellen.
Læs også “Brug krisen strategisk til at tage et stort grønt spring fremad”
Kun døde fisk flyder med strømmen
At forholde sig til et strategisk fokusområde betyder at have en klar opfattelse af hvordan virksomheden vil forholde sig til det specifikke område, og indarbejde det ind i forretningsmodellen. At tage et aktivt valg om at fravælge Amazon er også et valg. Så længe virksomheden træffer et aktivt valg, er der tale om at forholde sig. Hvis virksomheden bare lader stå til, er det ikke et aktivt valg. Og som bekendt er det kun døde fisk, der flyder med strømmen.
Tyskland, hvor Amazon allerede har etableret sig, er et soleklart eksempel på, at virksomheder ikke bare kan skyde Amazon til hjørne. Så det nytter ikke noget at være en død fisk i et konkurrerende marked. Vi kan sætte det lidt på spidsen og sige, at det måske endda er et spørgsmål om storhed eller fald.
Og der skal da heller ikke herske nogen tvivl om, at det er et stort valg for virksomheden at tage om de skal være på Amazon eller ej. Alt vil nemlig være på Amazons præmisser. Af samme grund vælger jeg faktisk heller ikke at skrive om virksomheden vil samarbejde med Amazon, men derimod om virksomheden vil være på Amazon. Fordi det er vigtigt at huske, at Amazon eksempelvis ejer al kundedata og ikke deler ud af den (i øvrigt til forskel fra andre platforme). Det er vigtigt at understrege, at jeg på ingen måde hverken opfordrer til at virksomheder skal være på Amazon eller ikke at være der. Jeg opfordrer virksomheder til at tage stilling!
Min erfaring siger mig, at i sidste ende, uanset hvordan du vender og drejer det, så er det forbrugerne, der dikterer om du er inde eller ude – og alt tyder på, at forbrugernes bekvemmelighedsbehov kun er opadgående, fordi det bare er lettere at kunne få alt ét sted. Og netop det kan Amazon tilbyde forbrugerne – som jo netop også kan være dine kunder.
Har du brug for nye inputs til, hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din strategiske forretningsmodel? Så kontakt os her for en uforpligtende snak.
Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, og YouTube hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.