Da der er en stigende tendens til at kunder (både B2C og B2B) lægger vægt på at virksomheder tager et vist samfundsansvar, kan bæredygtighed derfor også gå hen at blive et vigtigt konkurrenceparameter.
Hvis virksomheden derfor arbejder strategisk med FN’s 17 Verdensmål, kan det rent faktisk gå hen og blive et stærkt konkurrenceparameter. Når virksomheden skal arbejde strategisk med bæredygtighed, er der tre centrale faktorer som er vigtige at have in mente.
- Kend dine kunder, og hvad de foretrækker – og ikke mindst, hvad de er villige til at betale ekstra for i forhold til bæredygtighed. Se mere om en kundeanalyse her.
- Kommunikér det bæredygtige arbejde ud til alle i virksomheden, således alle i virksomheden er opmærksomme på det. Det vil også involvere medarbejderne i en sådan grad, at de selv kan gå ind og tage ansvar samt selv komme på nye initiativer som taler ind i den bæredygtige agenda.
- Vær opmærksom på både de positive og negative påvirkninger virksomheden har på miljøet og samfundet. Det er den eneste måde du når et ambitiøst, men også realistisk, mål.