Før du går i gang med at opgøre dine ESG nøgletal, skal du først identificere de vigtigste ESG kategorier for din virksomhed baseret på din branche, aktiviteter og forventninger fra dine interessenter. Dernæst, kan du indsamle data og beregne dine nøgletal. Eksempler på disse kunne være:
- CO2 udledning, scope 1
- CO2 udledning, scope 2
- CO2 udledning, scope 3
- CO2 udledning, total
- CO2 udledning, total ift. Omsætning
- Energiforbrug
- Energi intensitet
- Vedvarende energiandel
- Vandforbrug
- Affaldshåndtering, summen af farligt affald
- Affaldshåndtering, andel af genanvendeligt affald
- Sygefravær
- Arbejdsulykker
- Medarbejderomsætning
- Medarbejdertilfredshed
- Kønsdiversitet i organisationen
- Kønsdiversitet i direktionen
- Kønsdiversitet i øvrige ledelseslag
- Kønsdiversitet i øverste ledelseslag
- Lønforskel mellem CEO og medarbejdere
- Lønforskel mellem køn
(Ovenstående målepunkter er hentet fra erhvervsstyrelsens hjemmeside, og kan bruges som inspiration til at finde relevante målepunkter for jeres virksomhed)
Når du har opgjort virksomhedens nøgletal, kan du overveje at opstille og beskrive, hvilke målsætninger og initiativer virksomheden har i forhold til at arbejde med ESG. Dette kan vises gennem virksomhedens hjemmeside, sociale medier, internt med egne medarbejdere, eller deles med kunder, investorer og andre samarbejdspartnere.
Til sidst, kan du løbende overvåge virksomhedens nøgletal for at identificere områder, hvor forbedringer kan foretages og implementere de strategiske tiltag, der skal til for at styrke virksomhedens ESG præstation over tid.
Vil du læse mere om hvordan du kan arbejde strategisk med bæredygtighed og ESG så download vores gratis whitepaper her: