Efter at virksomheden har helt styr på kernekompetencen kan virksomheden tage fat på at håndtere kompleksiteten i virksomheden. De forskellige funktioner i virksomheden skaber sjældent lige stor værdi, og virksomheden kan ofte med stor fordel outsource funktioner i værdikæden. Ved at have færre funktioner kan virksomheden øge sit fokus, der hvor værdien skabes. Værdiskabelsen kan både skabes udadtil gennem bedre produkter, hurtigere betjening, større tilgængelighed, mv., men også internt i form af større effektivitet, skalerbarhed og lavere produktionsomkostninger.
En anden typisk årsag til kompleksitet er antallet af forretningsområder. Mange virksomheder kommer løbende til at op starte nye forretningsområder, men desværre ofte uden at forretningsområderne bliver profitable. Virksomheden kendskab til sin kernekompetencer skal nu bruge til at vurdere om virksomheden har mulighed for at skabe unik værdi på det pågældende marked. Hvis dette ikke er tilfældet, og der ikke er udsigter til at der kan skabes unik værdi inden for en overskuelig tidshorisont, bør frasalg overvejes.
Et tredje fokusområde, som ofte kan nedbringe virksomhedens kompleksitet er fokus på antallet af produkter. Med tiden udvikles nye produkter for at tilbyde forbrugerne en endnu bedre oplevelse. Nogle af disse produkter er succesfulde, mens nogle ikke slår igennem. Mange forskellige produkter er ofte en hæmsko for virksomheden, da kompleksiteten stiger og effektiviteten falder med flere produkter. Nogle virksomheder har den tanke om at faldende omsætning løses ved at kompensere med flere produkter på markedet. For langt de fleste virksomheder skal faldende omsætning løses med mere fokus og 80/20 reglen kan være inspiration for dette.
Se og hør strategiekspert Mikael Vest, Vinderstrategi A/S fortælle om hvordan kompleksitet stille kommer krybende og dræber virksomheden.