Strategi er et diffust begreb, og hver teoretiker eller forfatter har deres egen definition af begrebet. Henry Mintzberg har forsøgt at samle de forskellige tilgange strategi med udgangspunkt i 10 forskellige strategiskoler (Kilde: Strategy Safari – Your complete Guide Through the Wilds of Strategic Management). De 10 skoler er kort beskrevet nedenfor.
- Designskolen
- Denne skole ser på strategiudvikling som en erkendelsesproces, hvor det handler om at opnå den bedste mulige kobling mellem organisationens interne kapabiliteter og eksterne muligheder.
- Planlægningsskolen
- Planlægningsskolen forsøger i samme grad som designskolen at foreskrive hvordan strategier kan konstrueres for fremtiden. Skabelsen af en strategi kan ske gennem faste procedurer, som betyder at skabelsen af strategi er noget der kan planlægges.
- Positioneringsskolen
- I denne skole handler strategi om hvordan virksomheder positionerer sig. Udviklingen af strategien ses som en analytisk proces, og det handler om at vælge den rigtige strategi.
- Iværksætterskolen
- Denne skole forsøger at forstå udviklingen af strategien imens den udfolder sig, og strategien udvikler sig som en visionær proces hos entreprenøren. Skolen understreger lederens centrale rolle, som den der skaber strategien og har visionen.
- Den kognitive skole
- Her ses strategi som en mental proces. Det undersøges hvad der sker mentalt hos strategen, og her er der også plads til udfoldelse af kreative fortolkninger.
- Læringsskolen
- I denne skole ses strategiudviklingen som en emergent proces. Det betyder at strategier opstår løbende, efterhånden som man bliver klogere og lærer mere omkring situationen. I denne skole bliver udviklingen/formuleringen af strategien koblet sammen med implementeringen.
- Magtskolen
- I magtskolen handler strategiudviklingen om forhandling. Strategi betragtes som et resultat af forskellige magtspil både indenfor og udenfor organisationen.
- Kulturskolen
- Her ses strategiprocessen som en fælles proces, der har rod i kulturens sociale magt, og der fokuseres på fællesinteresser og integration.
- Omgivelsesskolen
- I denne skole anskues strategiudviklingen som en reaktiv proces. Der fokuseres på de kræfter, der omgiver organisationen. En organisations strategi afhænger derfor af begivenheder i omgivelserne og organisationens reaktion på dem.
- Konfigurationsskolen
- Denne skole ser strategiudviklingen som en kombination af flere af de andre skoler. Konfigurationsskolen ser strategi som en proces, der transformerer organisationen. Det beskrives at strategiens relative stabilitet, afbrydes af sporadiske spring til nye stadier.