Når vi som strategiske rådgivere taler med ledere i danske virksomheder og spørger til færdigheder, viden og teknologier i virksomheden, fortæller topledere typisk passioneret omkring virksomhedens mange kompetencer. Hvis vi derimod spørger til virksomhedens kernekompetencer, er situationen typisk en anden. I mange danske virksomheder har man svært ved at definere præcist, hvad der er kernekompetencen, som skaber konkurrencekraft og som virksomhedslederen ønsker at skalere sin forretning ud fra.

Ledere står ofte med store beslutninger og for at sikre at virksomheden udvikler sig i den rigtige retning er det afgørende at have indsigt i virksomhedens kernekompetence. Med fokus på kernen kan virksomheden udvikles med unikke produkter og løsninger til kunden. Det kan også vurderes, hvilke nye forretningsområder, som måtte være hensigtsmæssige at starte op. Dette gøres ved at spørge om, kernekompetencen skaber en afgørende forbedring på det nye marked, som andre virksomheder ikke er i stand til at tilbyde.

Kernekompetencen er med andre ord det som virksomheden skal skalere sig ud fra.

For at en virksomhed har en kernekompetence – og ikke bare en kompetencen – skal mindst disse 3 forhold være opfyldt:

  1. Den skal være unik
  2. Den skal være svær at efterligne
  3. Den skal skabe værdi for kunden

For at sige det mere populært kan kernekompetencen betragtes som en gryderet. I en velsmagende gryderet indgår mange forskellige ingredienser. Og det er sammensætningen og håndteringen af disse som gør udslaget for om gryderetten er i ”verdensklasse”! På sammen måde med en kernekompetence. Her er det bare fx viden, teknologier, opbyggede erfaringer, processer og relationer, som udgår indholdet og betydningen af kernekompetencen.  Kernekompetence bearbejdes også i vores unikke koncept for strategiprocesser. 

Læs også “Kernekompetence – udtrykket du måske aldrig har hørt, men skal have styr på”

Hvad er en kernekompetence?

Se og hør endvidere strategiekspert Mikael Vest, Vinderstrategi A/S fortælle om hvad en kernekompetence er.

I ”Strategi i vindervirksomheder” er der en uddybning af kernekompetencen på side 260-265 i bogen samt en konkret case på side 266-277. Du kan downloade en gratis læseprøve på bogen og se om den kunne være noget for dig.  

Læseprøve – Strategi i vindervirksomheder

[mc4wp_form id=”9813″]

Hvis du interesserer dig for strategi? Så garanterer vi, at du også vil synes godt om vores nyhedsfeed. Nedenfor kan du tilmelde dig vores nyhedsfeed og få inspiration og tips til dit strategiarbejde.

[mc4wp_form id=”9437″]

Psst… Du kan finde mere gratis viden om strategi her i form af værktøjer, videoer, og artikler om virksomhedsstrategi. 

Du kan også følge os på LinkedInFacebookTwitterInstagram og YouTube, hvor vi deler strategiske vitaminpiller.