Alt efter, hvilken type virksomhed, der er tale om, så er der en række forretningsmæssige fordele for de virksomheder, der allerede har arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar.
Inspiration, egen oversættelse og opstilling fra Boston Consulting Group: The Strategic Race to Sustainability, juli 2022
Figuren viser de fire områder som værdien kan gøres op på. Under hvert område er der eksempler på elementer, som har betydning for området. Disse ændrer sig givetvis alt afhængigt af hvilken type virksomhed der er tale om, virksomhedens strategi og det marked, som virksomheden opererer i.
Vores erfaringer fra strategisk sparring med danske virksomheder viser, at virksomheder, som forstår at implementere samfundsansvaret i deres forretningsmodel, i højere grad tiltrækker kunder, medarbejdere og investorer. Der kan med andre ord opbygges betydelige konkurrencemæssige fordele.
Vil du læse mere om hvordan du kan arbejde strategisk med bæredygtighed og ESG så download vores gratis whitepaper her: