Først er det vigtigt at definere hvad er et marked kontra en branche. Vi definerer det således: ”Marked refererer til den gruppe af personer eller virksomheder, hvis udfordringer virksomhedens værditilbud lindrer” og ”Branchen er en overordnet betegnelse for den samling af markeder virksomheden operer på”.
En markedsanalyse tager udgangspunkt i virksomhedens egen forståelse af markedet og konkurrencesituationen og bygger derefter ovenpå dette ved hjælp af blandt andet interviews med kunder, konkurrenter og eksperter indenfor industrien, kombineret med andre informationskilder. I forbindelse med gennemgangen af en markedsanalyse, har virksomheden desuden mulighed for at stille spørgsmål og få en diskussion af de forskellige muligheder, der er kommet frem i markedsanalysen.
En markedsanalyse giver dig indblik i en række faktor, som kan bringe din virksomhed stærkt videre. Du får blandt andet:
- En vurdering af virksomhedens position i markedet i sammenligning med konkurrenter
- En estimering af markedsstørrelsen og udviklingen i forskellige markedssegmenter
- En liste over de største kunder i hvert markedssegment
- En beskrivelse af hvad det kræver for et ny spiller at etablere sig på markedet.
Hos Vinderstrategi A/S gennemføres en markedsanalyse i tæt samarbejde med øverste ledelse samt salgs/marketingsafdelingen med henblik på at styrke den fremtidige indsats ved at fokusere salget der, hvor der er det største potentiale. Vinderstrategi A/S står efterfølgende for at afrapportere resultaterne, hvor det væsentligste trækkes frem og præsenteres for jeres virksomhed. Resultaterne kan overleveres mundtligt og/eller i form af en rapport, alt afhængig af hvad I ønsker.
Læs mere om markedsanalyse og dit udbytte.