”Du har ikke brug for en digital strategi i denne verden. Du har i stedet brug for en forretningsmodel til en digital tidsalder”. Det er heldigvis blevet en gængs opfattelse og det dækker over at virksomheder ikke isoleret kan arbejde med digitalisering. I stedet kan digitalisering integreres som en afgørende del af virksomhedens forretningsmodel.
Fra et strategiske perspektiv kan digitalisering bruges til dels, at skabe mere værdi gennem bedre, smartere og hurtige produkter og services til kunderne, og dels til at effektivisere ved at sætte strøm til virksomhedens processer. Vi anbefaler topledere at vurdere digitale muligheder på to dimensioner. Dels, hvor stor effekt de kan have i virksomheden, og dels hvor svære temaerne er at implementere. Derved skabes et overblik over mulighederne og virksomheden kan gå i gang med at prioritere digitale udviklingsmuligheder. Dernæst kan virksomheden lægge en strategi for, hvordan de udvalgte digitale emner skal udvikles til at være en afgørende del af virksomhedens forretningsmodel.
Ved at digitalisere sin forretningsmodel skabes en bedre mulighed for brugerinddragelse, og mange virksomheder oplever at de i langt højere grad end tidligere er i stand til at tilfredsstille kundernes ønsker. Ved at være først med de nye produkter eller løsninger til kunderne betyder ofte at virksomheden har en fordel af at være first mover og forbrugerne holder fast i det produkt de allerede kender og er glade for at bruge.
Se og hør strategiekspert Mikael Vest, Vinderstrategi A/S fortælle om strategi i den digitale verden.
Se side 444-452 i ”Strategi i vindervirksomheder”
Se konkret case side 476-492 i ”Strategi i vindervirksomheder”