Vi har erfaret, at der er rigtig mange der har svært ved at drive en strategiproces. Én væsentlig årsag er, at tingene meget hurtige blandes sammen. Måske viser analyserne et eller andet som bør løses. Og så går virksomheden i gang med det uden at virksomheden i øvrigt har forhold sig til fremtidig retning og hvad der er vigtigt i den forbindelse.
Det er vores erfaring, at strategiarbejdet bør opdeles i 3 faser.
Den første fase omhandler en kortlægning af den nuværende situation og identificering af relevante forandringsbehov hvis virksomheden fortsætte helt uforandret.
Fase to handler om at fastsætte fremtidig retning og hvorfor virksomheden gør som den gør.
Fase tre skal lukke gabet mellem virksomhedens nuværende situation og den retning og position virksomheden ønsker i fremtiden. Dvs. lukke gabet mellem det som er identificeret i fase et og fase 2.
Se og hør strategiekspert Mikael Vest, Vinderstrategi A/S fortælle om hvordan strategiarbejde struktureres optimalt eller se tegnefilm der beskriver hvordan en strategiproces optimalt struktureres.
Se side 42-44 i ”Strategi i vindervirksomheder”