Et tilbagevendende tema, når der tales om professionelt bestyrelsesarbejde, er bestyrelsens sammensætning. Det var også tilfældet i dag på PwC konference ”The Chairman’s agenda”, hvor Reimer Bo som ordstyrer stillede en række spørgsmål til 3 bestyrelsesformænd; Sten Scheibye (Novo Nordisk A/S), Ole Andersen (ISS) og Povl Krogsgaard-Larsen (Carlsbergfondet). Povl Krogsgaard-Larsen fremhævede særligt , at der er ofte meget fokus på dels faglige kompetencer og dels personlige kompetencer med henblik pål at arbejde sammen ved fx at skabe et tillidsfuldt miljø.
Bestyrelsen skal efter min opfattelse ses som et ”højtydende team” og derfor er der i min optik et tredje område, der også bør være fokus på; nemlig hvor vidt kompetencerne – eller færdighederne om du vil – til at løse problemer og træffe beslutninger også er til stede!
Det er min erfaring, at netop denne disciplin, at løse konkrete udfordringer og træffe værdiskabende beslutninger, først er i spil når bestyrelsens optimale sammensætning er på plads. Hvis sammensætningen nedprioriteres er det derfor min oplevelse at det ofte er for sent at løfte overliggeren for det fremadrettede bestyrelsesarbejde. Og særligt bestyrelsens strategiske arbejde kommer til at betale ”prisen”. Resultatet er, at bestyrelsens samlede arbejde – fx vurderet i bestyrelsesevalueringer – bliver vurderet til at være middelmådigt. I bedste fald…