Sangeren Christopher har med sit seneste nummer, “MAMA”, for alvor fundet sin plads på musikscenen. Men hvad er det lige der gør ham populær i selv den brede befolkning, og kan erhvervslivet eventuelt lære af Christopher? Vores overbevisning er, at svaret på begge spørgsmål skal findes i brugen af “modeling”.

Christopher har i vores optik en helt og aldeles gennemtænk strategi for hans produkt, hans brand og dermed det han tilbyder sine “kunder”. Det slog os promte, da vi første gang så musikvideoen til stjernehittet “MAMA” at der både var en tryg genkendelighed i Christophers lyd og dansemoves, samtidig med at musikken og videoen stod frem som noget nyt og tidssvarende.

Genkendeligheden består for os i et afbalanceret miks imellem Justin Timberlake, Prince og ikke mindst Thomas Helmig – men det er, efter vores holdning, ikke en kopi af disse idoler, det er Christopher du oplever og rocker med til. Hvor er så linket til erhvervslivet? Vores argument er, at en del af Christopher’s veltilrettelagte strategi og dermed succes bunder i anvendelsen af såkaldt “modeling”.

Modeling er især blevet markedsført af Antony Robbins og hans arbejde med en gren af psykologi under ét kaldet NLP (Neurolingvistisk programmering). Antony Robbins skriver følgende i sin bog Unlimited Power tilbage fra 1997:

“Hvis du ønsker at opnå succes, skal du finde en måde hvorpå du kan “modellere” dem, der allerede er lykkedes. Det vil sige, find ud af, hvilke handlinger de specifikt tog, hvordan de brugte deres hjerne og krop til at producere de resultater, du ønsker at kopiere. Hvis du ønsker at blive bedre, er alt hvad du behøver at gøre, at finde modeller af topkvalitet.” (s. 29 – frit oversat)

Selvom det er en overforenkling af vejen til succes og at hårdt arbejde helt er udeladt, så er der alligevel noget aldeles brugbart i grundtankerne omkring modeling.

Succesfulde virksomheder benytter sig nemlig også af modeling hele tiden. Tænk bare på Steve Jobs, der gentagne gange blev anklaget for at kopiere fra alt og alle. Dette til trods flokkes kunderne om Apples produkter, fordi det er lykkes at justere noget der allerede er godt i en retning der gør det unikt og værdifuldt.

Succesfuld brug af modeling er således ikke lig med kopiering af andre. Ren kopi vil ofte have yderst begrænset levetid og forståeligt nok, da der ikke bidrages med noget nyt eller særegent til markedet. Modeling er en slags evolutionær innovation, hvor virksomheden eller musikeren for den sags skyld vedvarende lader sig inspirere af forbilleder der har vundet. Hertil lægges så det øvrige strategiarbejde, samt hårdt og fokuseret arbejde for at forfine og forbedre de produkter eller services virksomheden ønsker at tilbyde sine kunder.

Christopher er et fremragende eksempel på, hvordan modeling kan udnyttes i yderste potens, og at det virker!