fem-dogmer-for-god-ledelse Mangler du inspiration til, hvordan du kan forbedre dine ledelsesevner? Så læs med her, hvor vi giver vores erfaringer og indsigter med de fem dogmer for suveræn ledelse, Dansk Industri for nyligt har udarbejdet.

Dansk Industri har i samarbejde med topledere fra det danske erhvervsliv undersøgt, hvilken ledelsesadfærd, der skaber resultater. På baggrund af undersøgelsen har Dansk Industri udarbejdet fem dogmer for god ledelse, som kan hjælpe dig til at blive en suveræn leder. Vi præsenterer her i overskriftsform DI’s dogmer, og giver vores erfaringer og indsigter med de fem dogmer.

 

Dogme 1 – Vi forventer ordentlighed… Og bringer os selv i spil

Suveræn ledelse handler om at inspirere sine medarbejdere ved hver dag at være det gode eksempel. Her kommer det gamle ordsprog i spil: Vær over for din næste, som du gerne vil have din næste er over for dig.

Det handler altså helt lavpraktisk om, at du som leder opfører dig ordentlig og udviser respekt i den daglige gang, hvorfor det således kan forventes gengældt af dine medarbejdere. Hos Vinderstrategi A/S oplever vi somme tider virksomhedsledere, som ikke har overskud til at vise vejen for deres medarbejdere og tage hverdagens udfordringer op, når de opstår.

Ofte kan dette skyldes, at de ikke har fastlagt en præcis strategisk retning som virksomheden skal bevæge sig mod. Dette resulterer i, at lederen svajer, når der skal tages beslutninger, samt når vejen skal vises for medarbejderne. Få derfor styr på, hvor du vil lede virksomheden hen, og vis derefter vejen engageret til dine medarbejdere hver dag. Du får gode råd til, hvordan du sætter den strategiske retning her.

 

Dogme 2 – Vi delegerer… og træffer transparente beslutninger

Ved at få styr på virksomhedens strategiske retning, som nævnt under Dogme 1, bliver det også lettere for dig som leder at delegere opgaver og ikke mindst ansvar ud til dine medarbejdere. Har virksomheden en klar strategi, der er kommunikeret godt ud, kan medarbejderne tage beslutninger, der er i overensstemmelse med virksomhedens værdier og mål.

Derudover anbefaler Vinderstrategi A/S, at du som leder giver konstruktiv feedback til dine medarbejdere, så de konstant kender virksomhedens rammer og på sigt bliver en integreret del af virksomhedskulturen. Læs her om særligt én medarbejdertype, der arbejder godt, når der delegeres opgaver og ansvar til dem – værdsæt primadonnaerne og opnå konkurrence fordele.

 

Dogme 3 – Vi tænker helhedsorienteret…. med afsæt i kunden

Suveræn ledelse handler også om konstant at fokusere på kundens behov. Ved at gøre dette vil du se din virksomhed vækste og slå konkurrenterne, fordi I konstant forbedrer kundeoplevelsen og skaber merværdi for kunden. Det vil sige, at du som leder skal sikre, at beslutningerne gennem hele værdikæden bliver taget med afsæt i kunden.

Men hvordan gør man det?

Først og fremmest handler det om at lære sine kunder at kende. Her har Vinderstrategi A/S særdeles gode erfaringer med at lave dybdegående interviews med virksomheders kunder for at identificere både nuværende og fremtidige behov for på den måde at skabe stærke relationer samt tilfredse og loyale kunder.

En analyse af kundernes behov skaber et stærkt grundlag for virksomhedens fremtidige strategi og er med til at forme vejen til målet. Læs her, hvorfor Lego er et stjerneeksempel på, hvordan man skaber merværdi for kunden.

 

Dogme 4 – Vi skaber værdi… og et højere formål

At bringe ansvarlighed og effektivitet ind i virksomhedskulturen er hjørnesten i suveræn ledelse. En dygtig leder formår derfor at skabe et arbejdsmiljø, hvor der er tid til at tænke sig om, så tingene bliver gjort rigtigt første gang, og der opnås høj effektivitet.

Hos Vinderstrategi A/S opfordres alle medarbejdere til at se målet, inden de begynder at løse opgaven. På den måde effektiviseres alle processer, og der skabes mest værdi.

Ifølge DI ophøjer den fremragende leder bæredygtighed og ansvarlighed både internt og eksternt i virksomheden og prioriterer således de langsigtede gevinster over de kortsigtede. Lars Rebien, administrerende direktør i Novo Nordisk, er verdens bedste eksempel på, at det kan betale sig at fokusere på mere end den økonomiske bundlinje.

På baggrund af dine kontinuerlige opfordringer bør dine medarbejdere altid forsøge at optimere processer og gøre tingene bedre. Lyt og integrer dine medarbejdere i virksomhedens effektivisering ved eksempelvis at give dem til opgave at fremlægge deres idé til, hvordan de interne processer kan optimeres.

 

Dogme 5 – vi udfordrer status quo… og skaber en innovationskultur

Som virksomhedsleder er det dit ansvar, at virksomhedens udvikling ikke går i stå. Du må aldrig acceptere status quo og blot stoppe her. Dette vil dine konkurrenter udnytte til at overhale dig indenom.

Derfor bør du som leder opfordre dine medarbejdere til konstant at udfordre måden, I gør tingene på og konstant tænke nyt.

Dette er i overensstemmelse med det for tiden meget omdiskuterede begreb disruption, hvor virksomheder søger at vende op og ned på et eksisterende marked gennem nytænkning af blandt andet produkter, processer og distributionskanaler. Disruption er et område Vinderstrategi A/S beskæftiger sig meget med samt skriver adskillige artikler om.

Har du spørgsmål eller kommentarer til ovenstående? Eller har du brug for hjælp til at løse dine strategiske udfordringer? Så kontakt os her eller ræk ud efter os på Facebook eller LinkedIn.