For nylig blev der sendt en udsendelse i P1 programmet ”Vita”, hvor Helle Hedegaard Hein fortæller om hendes forskning inden for ledelse af meget specialiseredes medarbejdere – især med fokus på de såkaldte ”primadonnaer”.

Du er garanteret stødt på en ”primadonna”. En af de typer, som du måske af og til finder dybt irriterende, fordi vedkommende måske opleves arrogant, umulig og generelt bare på tværs. Samtidigt opleves vedkommende også meget stræbsom, faglig kompetent og går meget op i det hun eller han laver. Ifølge Gyldendals Fremmedordbog er en primadonna kendetegnet ved:

”første dame i et ensemble, især inden for musik og film; affektert, selvglad og lunefuld person.”

Oftest er betegnelsen” primadonna” en nedsættende betegnelse, der f.eks. bruges om sportfolk som har fået ”primadonna nykker”. Ledelsesforskeren Helle Hedegaard Hein foreslår en anden, og måske mere nutidig og positiv definition:

[…] en primadonna er styret af et kald, en som arbejder for en større sags tjeneste, ønsker at gøre en forskel, dvs. en som er styret en meget stærk pligtfølelse, og føler pligt til at yde sit absolut bedste i en højere sags tjeneste”

Denne definition kan jeg kun støtte op omkring. Det er vigtigt at forstå primadonnaerne, for at kunne få det bedste frem i dem. For ganske vist er primadonnaer måske mere besværlige og umulige, men det er ofte også dem som skaber store resultater, og sætter nye standarder. Alle organisationer har brug for dem!

Mine erfaringer med primadonnaer er også, at det netop er dem som kan yde når det er allermest påkrævet eller kritisk – og så har de også en god evne til at værdsætte det hold, som de er en del af. Fordi de godt ved, at uden holdkammeraterne – ingen toppræstationer.

Desværre er der alt for mange ledere og organisationer som ikke rummer primadonnaerne fuldt ud – og det er en skam! Jeg plejer at sige, at vi selv kun ansætter primadonnaer. Ligesom vi i Vinderstrategi A/S også kun arbejder med ambitiøse, modige og viljestærke virksomheder. Grunden hertil er at jeg tror på øget værdiskabelse gennem ambitiøse folk som brænder for det de laver. Det giver ganske enkelt en anden dynamik og flow, samt leveranceevne der er nødvendigt, især i vidensvirksomheder. Men det er også en udfordring, for det kræver at vi tænker ledelse i andre baner! Som det også bliver pointeret i udsendelsen, så kræver primadonnaer i den grad ledelse, men ikke af den traditionelle slags vi typisk forbinder med ”god ledelse” i Danmark. Primadonna ledelse kræver i højere grad at vi i fællesskab har fokus på visioner, sparring, at du som leder tør træde i karakter og ikke mindst skaber fællesskab og giver dem en forståelse af hvorfor. Når primadonna ledelse lykkedes, er det noget som sætter skub i virksomheden, og kan skabe konkurrencemæssige fordele. Desværre findes der mange ikke udnyttede primadonnaer rundt omkring, der undertrykker deres adfærd og bliver til såkaldte ”lønmodtagere” jf. Helle Hedegaard Heins motivationsteori.

Kort opridset, opdeler hun stærkt specialiserede medarbejder typer som:

  • Primadonna – arbejder i en højere sags tjeneste, føler en stærk pligtetik.
  • Præstationstripper – investerer lige så meget som primadonnaen, men gør det for egen vindings skyld. Der findes 2 typer; 1) ekstroverte
    – nyder anderkendelse ude fra. 2) introverte – nørder som nyder at ”knække koden”.
  • Pragmatikker – går på arbejde for at udføre et godt stykke arbejde. Har brug for at vide, at de har gjort et godt stykke arbejde. Har brug for worklife balance, og at lade op derhjemme.
  • Lønmodtagerne. Betragter arbejdet som den straf der skal udstås. Vil maximiere egen bidrags/ydelsesbalance. Forsøger at sænke
    standarden, kan forhindre andre i at investere i arbejde.

Så husk at respekter og værdsæt primadonnaen – i lighed med de andre specialiserede medarbejdere – de er en vigtig ressource og skaber resultaterne. Og så er det min påstand, at det oven i købet giver konkurrencefordele når du ledelsesmæssigt er i stand til at motivere dine primadonnaer i din vindervirksomhed®.