De sidste par uger har vi været vidne til at en hel branche bliver disruptet uden at der i større stil er tale om smart digitalisering, men bare klassiske dyder.

Et af de absolut mest populære TV-formater lige nu er Løvens Hule, og vel nok én af de største influencers og rollemodeller vi har, gør sig i selvsamme program, nemlig Jesper Buch. Og jeg kan uden tvivl konstaterer at programmets popularitet tæller både den ældre og yngre generation – Løvens Hule er i hvert fald et fast indslag hver torsdag hos både mine børn og forældre. Særligt i forhold til Jesper Buch er han jo nærmest blevet prototypen på en iværksætter. Man kan dog godt være en dygtig og succesfuld iværksætter, uden at have så meget succes, at det bliver muligt at flashe sin Lamborghini på Instagram.

Det interessante lige nu er, at en etableret branche ser ud til at blive markant udfordret. Løvens Hule er muligvis en betydningsfuld årsag til det, men under alle omstændigheder er fakta bare, at branchen er under disruption.

Branchen jeg tænker på, er skjorte-branchen. Specifikt tænker jeg på den del, som henvender sig til de mænd som altid bærer skjorten til dagligt.

For et par programmer siden så vi virksomheden Barons præsenterer deres koncept for løverne. Det gav genlyd. Udover at lageret hos Barons dagen efter var ryddet, gik programmet også over i historien for det højeste bud nogensinde på en virksomhed – selvom der lige var et par men’er, som blev ”dealbreakers” som det så fint hedder. Det er vel at mærke et program der kører på 5. sæson.

Virksomheden er i fuld gang med at tage markedsandele fra de etablerede virksomheder, og ikke på et eller andet pris-billigt koncept, men på et koncept der står lige så knivskarpt som deres skjorter. Og nej det er ikke et forsøg på markedsføring af deres skjorter (som jeg vel at mærke ikke har nogle interesser i), men en strategimand som mig, er bare fascineret af at 2000 år gamle klassiske strategidiscipliner gennemføres så rent. Her tænker jeg på en klar mission, tydeligt fokus på målet, hvor der gøres en forskel og hvad det er der skal kommunikeres. For slet ikke at tale om at holde fokus på der hvor man er bedst.

Læs også Er du ikke jægeren, er du byttet.

Hvis vi vender blikket tilbage til Jesper Buch, så er det netop i disse dage at en anden af investorens virksomheder, Shaping New Tomorrow, følger op på deres succes, med de behagelige busker med høj komfort, og netop lancerer skjorter der kan gøre bukserne kunsten efter.

Og det er netop her jeg mener at den etablerede branche af herre-skjorte-firmaer skal holde godt øje og ikke blive for dovne. For vi har med en potentiel vaskeægte ”disruption” at gøre her. Vel og mærke ikke en forstyrrelse af den eksisterende markedsforståelse båret igennem af smarte nye teknologier eller lignende, men en forstyrrelse der drives af godt købmandskab, dyb produktindsigt samt en klar og progressiv kommunikation.

Går det over? Det tror jeg at der er nogle etablerede spillere der sidder og krydser fingre for – og den attitude har lukket mange virksomheder. Det bliver i hvert fald spændende at se hvad det hele ender med. Måske sker der det, som vi er vant til i mobil-telefon-branchen, nemlig at hver gang der er kommet nye progressive spillere ind, så bliver de spist af de store.

Er du i tvivl om hvilke virksomheder, jeg mener er udfordret er det bare at kigge på Barons hjemmeside, hvor de på en ”elegant” måde, viser hvilken størrelse du som kunde skal vælge hos Barons, når du i dag bruger navngivne skjortemærker.

Og selvfølgelig har jeg ikke nok indsigt til at kalde de etablerede virksomheder dovne – det ser bare sådan ud!

Denne klumme er udgivet på finans.dk den 22. januar 2020.

Har du brug for nyt input til, hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din strategiske forretningsmodel?
kontakt os her for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, TwitterInstagram, og YouTube hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.