Har du lagt mærke til, hvordan corona-situationen er i gang med at forandre forretningsmodeller?
En skønt beliggende restaurant nord for København har på få dage ændret koncept. Nu sælger de eksklusiv take-away. De har derudover halveret deres priser på mad og vinket farvel til indtjeningen på vin. Beliggenheden, der før trak gæster til, er nu noget, man må tænke sig til. Kun deres braiserede lammeskank og coq au vin’en er den samme som før.
Hvordan tror du, at det går de restauranter, der efter corona-situationen starter op igen med det udgangspunkt, at alt nok kører videre som før? Med den gamle forretningsmodel og den gamle strategi? Jeg har et gæt.
Når vi er på den anden side af krisen, vil der være virksomheder, der opdager, at deres hidtidige strategi har fået et fundamentalt problem: Markedet har ændret sig. Kunderne har fået nye præferencer.
Med eksemplet fra før: Vil restaurationsgæster nord for København efter krisen have vænnet sig til, at eksklusiv take-away egentlig kan være en udmærket erstatning for et besøg på en restaurant? Fordi prisen er lavere, og fordi man kan drikke vin uden at skulle tænke på kørekortet. Vin, som i øvrigt koster tre eller fire gange mindre, hvis flasken købes hos vinhandleren frem for på restauranten.
De virksomheder, der står stærkest, når Danmark åbner igen, er dem der under krisen har udviklet en strategi til den nye virkelighed. De vil kunne gå i gang med det samme. De andre vil hænge i startblokkene. Eller værre endnu: De vil opdage, at det, som de opfattede som deres marked, har ændret sig fundamentalt.
Læs også “Strategi er vigtigt, men ikke så vigtigt – eller hvad?”
Hvad ved vi allerede nu om den virkelighed, der venter på den anden side af krisen?
For en del virksomheder vil virkeligheden blive, at kunderne har vænnet sig til næsten 100 procent digital kontakt. Disse virksomheder må i deres nye strategi tage højde for, at der kan være sket et permanent skifte i deres kunders adfærd. Hvis vi vender tilbage til restauranten, må den muligvis se i øjnene, at gæsterne fremover har valgt menu og vin, når de træder ind ad døren. Ud fra hjemmesiden. Muligheden for et mersalg i den personlige kontakt med gæsten bliver dermed mindre.
Corona har overordnet tvunget en del virksomheder ind i en virkelighed, hvor kontakten til kunderne via personlige møder og fysiske butikker er minimal. Hvis den virkelighed fungerer for kunderne, vil de næppe efterspørge den gamle virkelighed igen. Så må strategien lægges om.
Når der er grund til at handle hurtigt, skyldes det, at nogle brancher kan få brug for at genopfinde kundens behov helt forfra. Altså lære kunden, hvorfor den ydelse, som ikke har været til rådighed under corona-situationen, er vigtig og værdiskabende.
Lad os tage messe- og konferencebranchen som eksempel. Hvis denne branches kunder under krisen oplever, at man både kan dele viden og opsøge forretningsmuligheder uden at samles i et messe- eller konferencecenter et sted i verden, får branchen brug for en ny strategi. Den må genopfinde, hvor det værdiskabende for kunderne ligger i, at de rejser væk fra deres virksomhed og familie, og opholder sig i et center.
Økonomiske udfordringer tårner sig op for Danmark og resten af Europa, og med en økonomi i slæbegear vil markeder være presset i bund. Men der er andre markeder, der kan vækste. Dette kan for eksempel ske på turismeområdet. Hvis dele af verden i lang tid fremover vil være sat ud af spillet, vil rejsemønstre ændre sig. Vinderne bliver de virksomheder, der udvikler en strategi for at levere på danskernes behov for oplevelser, men på nye grundpræmisser. For eksempel i form af ferietilbud på destinationer, der er nye for danskerne som rejsemål.
Samlet set er der nu fornuft i at se langt. Et strategiskifte kan ikke bare blive nøglen til at overleve som virksomhed. Det kan også nøglen til skabe ny vækst på den anden side af krisen.
Få de vigtigste DO’s and DON’T’s til strategiarbejdet her
Denne klumme er udgivet på finans.dk den 27. marts 2020.
Har du brug for nyt input til, hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din strategiske forretningsmodel?
Så kontakt os her for en uforpligtende virtuel snak.
Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, og YouTube hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.