”Creating your own game.”
Mad på postordre er ikke ligefrem nyt og innovativt. Men når vi kun snakker tarteletfyld fra en kro i det jyske, vil jeg gerne udråbe det som både innovativt og unikt.
Efter julen havde jeg lidt for mange tarteletskaller liggende derhjemme. Og selvom de ikke udløber lige foreløbig, så smager tarteletter jo godt, så jeg besluttede mig for at google en ”Høns i asparges” opskrift. Og her faldt jeg over noget genialt. En jysk kromand som sender tarteletfyld ud på postordre.
Strategi-helten Michael Porter siger, at det i forretningsverden ikke handler om at være bedst, men om at være unik. Modsat er det i sportens verden, hvor det netop handler om at være bedst – for der er det tydeligt hvem vinderen er, som er hele grundidéen.
I forretningsverden betyder det at gå efter at være bedst, at virksomhederne kæmper om kunderne på samme vilkår, og kan kopiere hinanden – nøjagtig som i sportens verden. Men ifølge Porter er det en faldgrube, som alle risikerer at blive fattigere af.
“Creating your own game”
Til gengæld skal det at være unik forstås som ”creating your own game”. Det er her, det handler om at være åben for nye muligheder, være kreativ og være innovativ. Det er noget som rigtig mange virksomheder verden over står overfor i øjeblikket. Og når det ender godt – ja så ender det med at du differentierer dig fra dine hidtidige konkurrenter og skaber unik værdi for en udvalgt gruppe af kunder.
Tarteletfyld på postordre
Og det må jeg sige at kromanden i det jyske er lykkedes med. At tage noget traditionelt som tarteletfyld og pludselig lave en stor forretning ud af det. Stort set ud af ingenting er der pludselig opstået en stor landsdækkende forretning ved at sende frossen tarteletfyld rundt i Danmark. Og kun tarteletfyld (og okay også lidt skaller, men intet andet).
Timing spiller helt sikkert også ind. Vi går derhjemme, og kan ikke komme ud at spise. Men vil så gerne alligevel prøve at have nogle “mad-oplevelser”. Og mad på postordre er nu ikke længere forbeholdt Nemlig.com og Aarstiderne. Det har vi vænnet os til godt kan lade sig gøre. Og det i øvrigt er ganske behageligt for os. Så stort set alle dagligvareudbydere er hoppet med på vognen.
Læs også “Nye markante aktører fra Løvens Hule skaber hovedpine hos de etablerede virksomheder”
Til gengæld er der vist ikke mange som kun har ét fødevareprodukt de sender – og slet ikke en fødevare, der kræver at der “kold kæde” som det vist hedder på logistiksprog. Og som jeg har fået at vide betyder, at transporten er besværliggjort af at varen hele vejen skal være nedkølet til en vis temperatur.
Så her er det lykkedes med noget så – undskyld – simpelt og velkendt som tarteletfyld, at skabe en ny forretningsmodel. Ikke kun for de lokale i Give og omegn – men simpelthen for hele landet. Tarteletfyldet koster ca. kr. 100,00 og det samme gør fragten. Men det skræmmer ikke. Der bliver sendt mange tons tarteletfyld rundt i landet hver uge.
Godt iværksætteri og forretningsudvikling
Jeg tror at hvis andre havde fået samme idé, ville den måske allerede være blevet skudt ned af forskellige begrænsninger og umiddelbare barrierer. Begrænsninger og barrierer, som nævnt ovenfor, med at det kun er ét produkt, at transporten er forholdsvis dyr, at varen skal være frosset ned og meget mere – ja, det ville nok stoppe de fleste med at lave business ud af det.
Men er det ikke det som kendetegner godt iværksætteri og forretningsudvikling? At fortsætte hvor andre giver op. Og derfor er endnu mere anerkendelsesværdigt.
Det er med andre ord ganske unikt – og godt gået.
Så det måtte jeg jo prøve. Og jeg kan afsløre at de 2,9 kg. tarteletfyld levede op til forventningerne.
Jeg gad i øvrigt godt vide hvad der ellers er af velkendte ydelser og services som kan re-tænkes og genopstå i nye forretningsmodeller. For dem som har modet – og hvor timingen er perfekt.
Denne klumme er udgivet på finans den 26. januar 2021.
Har du brug for nye inputs eller inspiration til, hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din virksomheds strategi? Så kontakt os for en uforpligtende snak.
Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, Twitter og Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.