En måde, hvorpå virksomheden kan få inspiration til sin forretningsmodel, er ved at anvende Alexander Osterwalders Business Model Canvas. Osterwalders definition på forretningsmodeller er:
”A business model describes the rationale of how an organization creates, delivers, and captures value”
Kort sagt kan man sige, at forretningsmodellen beskriver:
- ”Den værdi en virksomhed tilbyder til et eller flere segmenter af kunder” og
- ”Det mønster af processer, som virksomheden gennemfører for at skabe værdi, opnå konkurrencemæssige fordele og generere en rentabel indtjeningsstrøm.”
Ifølge Osterwalder er forretningsmodellen derved en beskrivelse af:
- Den værdi en virksomhed tilbyder til et eller flere segmenter af kunder
- Virksomhedens arkitektur
- Virksomhedens netværk af partnere
- Skabelse, markedsføring og levering af værdi
- Skabelse af relationskapital
- Generering af en rentabel og bæredygtig indtjeningsstrøm
Modellen har følgende fire formål:
- At få input til at kunne beskrive, designe, udfordre og udvikle på virksomhedens forretningsmodel
- At tænke ud over nuværende produkter og services
- At facilitere en diskussion af input til den mest fordelagtige forretningsmodel for virksomheden ved at justere på de 9 byggesten
- At gøre forretningsmodelleringen interaktiv
Ved at arbejde med denne model vil virksomheden få klarhed over forskellige input til forretningsmodeller som virksomheden kan implementere samt opnå et grundlag for at beslutte, hvilken forretningsmodel der vil være mest fordelagtig for virksomheden.
Alle Vinderstrategi A/S’ strategiprocesser skræddersyes og tilrettelægges efter virksomheden situation og behov og derfor indgår Business Model Canvas i de strategiprocesser, hvor det er relevant.
Mangler du værktøjer til arbejdet med din forretningsmodel og værditilbud? Så kan du gratis downloade Vinderstrategi A/S’ skabeloner Business Model Canvas og Value Proposition Canvas her.
Læs mere om Vinderstrategi A/S unikke koncept Vinderstrategi® for udvikling af jeres næste strategi.