Ubers strategi

Inden for CSR er Ubers strategi nærmest ikke eksisterende. Den amerikanske tech-gigant kunne med fordel kaste et blik på, hvordan man bruger CSR strategisk hos De Forenede Dampvaskerier. 

CRS er blevet populært. Det er gået fra at være et ekstraordinært tiltag til at blive en selvfølge i en forretningsplan i mange større virksomheder. Fordi CSR er gået hen og blevet en selvfølge, er forventningerne til mange virksomheders CSR-strategi blevet skyhøje – både offentlighedens forventninger, og faglige forventninger til strategisk udbytte af CSR.

En virksomhed, der ikke umiddelbart lader til at leve op til ovennævnte forventninger er Uber. Jeg læste med undren at Uber her i den forgangne julemåned forsøgte sig med et lille CSR initiativ, UberGIVING. I dette initiativ tilbød Uber i samarbejde med Kirkens Korshær gratis afhentning af brugernes tøjdonationer. Mens der ikke er en finger at sætte på Ubers filantropiske hensigter med initiativet, kan det samme ikke siges, hvis man ser på det fra et strategisk synspunkt.

UberGIVING kørte på en enkelt dato i december og i tidsrummet klokken 17-21. Ganske vist kørte det i mange byer, men der er ikke tale om et permanent initiativ. Derimod er det en engangsforestilling med begrænset omfang. Derudover ser jeg ikke en tydelig kobling til kerneforretningen, idet der ikke er tale om et initiativ, der løbende skaber værdi for virksomheden som en del af Ubers værditilbud. Udover de pluspoint initiativet kan give på kontoen hos de, der vil huske UberGIVING, er det svært at se, hvordan initiativet skal gavne virksomheden fremover. Sat på spidsen kan man sige, at initiativet lever op til et filantropisk ansvar over for samfundet, men ikke virksomhedens eget økonomiske ansvar over for sig selv.

Jeg mener altså at Uber ikke lykkedes specielt godt med dette CSR initiativ, og de misser derfor de gode muligheder for at bruge CSR strategisk i virksomheden og på den måde skabe værdi. I mine øjne er det ærgerligt at en ellers så moderne virksomhed med gode tilpasningsevner ikke formår at drage fordel af CSR trenden.

Det er min erfaring, at de virksomheder som formår at tage et filantropisk ansvar, men samtidig også formår at holde sig det økonomiske ansvar for øje har gode chancer for at blive vindervirksomheder. Noget som De Forenede Dampvaskerier eksempelvis har stor succes med.

De vandt nemlig den prestigefulde ”CSR Environment Prize” for deres store indsats på området med især rengøringskonceptet Viima, som gennem innovativ teknologi tilbyder miljøvenlige gulvmopper og klude.

Virksomheden modtog prisen fordi den formår at integrere deres innovative CSR initiativ i deres kerneforretning og på den måde både mindske de miljømæssige omkostninger og forbedre arbejdsvilkårene hos deres medarbejdere. De viser altså både økonomisk og filantropisk ansvar, når deres CSR initiativ støtter op om virksomheden kerneforretning. Dette kan Uber lære af, da det står i kontrast til UberGIVING. Samtidig er De Forenede Dampvaskeriers CSR initiativer altså her ikke bare enkeltstående, men noget som kan gavne både virksomheden og samfundet længe. Igen noget der burde være tænkt ind i Ubers strategi.

Har du spørgsmål eller kommentarer til ovenstående? Eller har du brug for nyt input til dit strategiarbejde ? Så kontakt os her for en uforpligtende snak, eller følg os på Facebook eller LinkedIn, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.