Denne artikel kan også læses på Finans.dk hvor den er udgivet den 11/5 2017. 

Det hænder, at jeg taler med virksomhedsledere, som frustreret går og river sig i håret. En sådan leder med hårproblemer talte jeg med for nyligt. Egentlig går det godt i virksomheden. Den er super veldrevet – i hvert fald på papiret. Alligevel var det ikke helt som det skulle være. Det var som om, at alle knoklede alt hvad de kunne, men at virksomheden alligevel ikke rykkede sig tilsvarende. Som om der var potentiale til mere.

Efter at have pillet sig i skægget, grublet over problematikken og talt med sine ledere og medarbejdere, kom direktøren til en konklusion. Det uforløste potentiale måtte skyldtes, at både medarbejderne og ledelsen løb i forskellige retninger. De jagtede alle ubevidst forskellige mål i det daglige arbejde.

»Lidt ligesom 100-meterløb for folk uden retningssans,« genkaldte jeg, at en anden leder, jeg tidligere har mødt, sagde om en lignende situation. Ordene var en humoristisk henvisning til det klassiske Monty Python-klip, hvor en flok atleter på en løbebane ender i øst og vest efter startskuddet – angiveligt fordi de ikke har nogen retningssans.

Nå, men i min snak med direktøren, der rev sig i håret, spurgte jeg lidt kækt: Hvem er det, der har ansvaret for, at medarbejderne ikke har retningssans? Jamen, det var jo ham selv og den øvrige øverste ledelse, måtte han erkende.

Det fik mig til at tænke: Hvor mange direktører i danske virksomheder sidder mon med samme oplevelse? Altså at alle spæner alt, hvad remmer og tøj kan holde, men at virksomheden alligevel ikke flytter sig som den burde set i forhold til indsatsen.

Jeg kender ikke antallet, men jeg forestiller mig, at det ikke kun er de to virksomheder, jeg har nævnt her.

Læs også: Sådan laver du en vision for din virksomhed

Hvis scenariet lyder bekendt, kan du overveje at gøre ligesom direktøren, der rev sig i håret. Han besluttede sig nemlig for at sætte en klar retning for virksomheden. En rettesnor for medarbejder og ledere i deres hverdag. Et punkt i horisonten, de kan navigere efter, som sikrer, at alle løber i samme retning.

Når medarbejderne møder ind om morgenen og står med en række opgaver foran sig og er i tvivl om, hvad de skal gå i gang med, ved de nu, hvordan de skal prioritere. Og det virker altså.

Ligesom Alice, der i Alice i Eventyrland får at vide af filurkatten, at det er ligegyldigt hvilken vej, hun går, hvis hun ikke ved, hvor hun skal hen, har dine medarbejdere og ledere nemlig brug for at vide, hvad de skal sigte efter. Ellers ender de med sikkerhed i eventyrland, og din virksomhed risikerer at stå i stampe.

Har du brug for nyt input til dit strategiarbejde? Så kontakt os her for en uforpligtende snak, eller følg os på Facebook eller LinkedIn, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.