Vinderstrategi A/S er et landsdækkende strategihus stiftet i 2009 af Mikael Vest, som også er forfatter til Danmarks mest sælgende strategibog “Strategi i vindervirksomheder” – solgt i mere end 35.000 eksemplarer.
Vi har hovedkontor 22 skridt fra Københavns Hovedbanegård, men vi har kunder i hele landet – og geografi er ingen hindring for os. Om end det er Aarhus, Aalborg, København, Odense eller et andet sted i verden, er vi altid klar på at hjælpe dig og din virksomhed med at blive en vindervirksomhed®.
Hos Vinderstrategi A/S er vi alle dybt passionerede for strategi, som gør at vi med glæde går en ekstra mil for vores kunder – vi arbejder ud fra passion og ikke pligt! Vi er strategispecialister, der hele tiden uddanner os og som konstant har fingeren på pulsen i erhvervslivet med henblik på at skabe konkurrencekraft og succes sammen med vores kunder.
Vi er en videns tung virksomhed med stor strategi ekspertviden, samt stor erfaring fra såvel den praktiske- som teoretiske verden. Da vi har et ben i hver verden formår vi på en unik og enkel måde at bygge bro og skabe balance mellem disse to verdener.
Du køber dermed vores viden, erfaringer, unikke Vinderstrategi®-koncept baseret på ”Strategi i vindervirksomheder”, tid og passion. Udbyttet for vores kunder er dokumenterbar værdiskabelse – Vinderstrategi® der virker!
Hvorfor vælge lige netop Vinderstrategi A/S?
Der er mange forhold der spiller ind når virksomheden vælger sin eksterne strategiske samarbejdspartner.
Kernekompetence: at få strategi til at virke!
Strategi er vores spidskompetence og vi er formentligt det eneste strategihus som så målrettet og rendyrket bygger bro mellem den teoretiske og praktiske verden. Igennem årene har Vinderstrategi A/S udarbejdet en unik måde at arbejde med strategi, som altid skaber dokumenterbar værdiskabelse. Det er også denne strukturerede tilgang, der beskrives i bogen ”Strategi i vindervirksomheder”. Vores bog ”Strategi i vindervirksomheder” har vi udviklet til enkle, effektive og praktiske strategiprocesser og vores rådgivning er baseret på en lang række af egne unikke koncepter, modeller og værktøjer, som vi ved virker! Desuden mestre vi at kombinere strategiudvikling med strategiimplementering. Erfaringer viser nemlig, at smelter virksomheden disse discipliner sammen og mestrer denne sammensmeltning er de langt foran andre virksomheder. Derudover mestrer vi såvel mere klassiske modeller som nye modeller såsom “blue ocean”.
Vinderstrategi A/S’ strategiske rådgivere har været involveret i mere end 400 forskellige strategiske forandringsprojekter, og med denne erfaringsbase er vi i stand til at identificere nogle toppræstationsmønstre. Dem viderebringer vi gerne til vores kunder.
Hvad er strategi? Vi definerer strategi som:
“Vejen til målet – gennem et mønster af handlinger, der skaber konkurrenceevne og merværdi.”
I figuren nedenfor ses, hvordan vi indledningsvist inddeler strategiarbejdet.
Som det fremgår, opdeler vi strategiarbejde i 3 faser. Fase 1) strategisk analyse, fase 2) strategiske intention og fase 3) strategisk handlekraft. Denne struktur anvendes for at udvikle en Vinderstrategi®, der igen fører til en Vindervirksomhed®.
Hvad er en Vinderstrategi®? Vi definerer Vinderstrategi® som:
“En Vinderstrategi® er en ambitiøs og skarp strategi der beskriver hvor virksomheden er om nogle år, samt de væsentlige tiltag, kernekompetence(r) og fravalg der er nødvendige for at nå dertil.”
Hvad er en vindervirksomhed®? Vi definerer vindervirksomhed® som:
“En vindervirksomhed® er en virksomhed, der igennem sit strategiarbejde og handlekraftig eksekvering af sin Vinderstrategi® sikrer sig som morgendagens vinder og derved skaber markante resultater, der kan måles på de 4 bundlinjer: økonomi, kunder, samfund og medarbejdere”
Disse 3 faser bearbejdes i det unikke Vinderstrategi®-koncept og ses illustreret nedenfor.
”Struktur i strategi – den røde tråd” fra bogen ”Strategi i vindervirksomheder”
”Struktur i strategi – den røde tråd” indeholder kombinationen af markedsperspektivet (udefra og ind) samt ressourceperspektivet (indefra og ud).
Ved at følge denne røde tråd, udviklet og afprøvet af Vinderstrategi A/S, kan virksomheder imødekomme og tilpasse sig ændringer i omgivelser samt forfølge (eksisterende og nye) markedsmuligheder. Samtidig giver det en unik mulighed for reorganisere egne ressourcer og udvikle kompetencebaserede konkurrencemæssige fordele ud fra et skarpt strategiarbejde.
Strategiprocessenselementer og del-elementer bliver sammensat og skræddersyet, så dette strategiarbejde præcist passer til virksomhedens nuværende strategiske situation og udfordring. Grundig og handlingsorienteret udvikling af virksomhedens strategi fremmer evnen til at opfylde strategiske intentioner og mål. Virksomheden vil opleve at arbejdet kommer hele vejen rundt og er fremsynet. Det betyder at strategiarbejdet i virksomheden bliver let at kommunikere samt enkelt at eksekvere. Alt i alt virksomheden får en strategi der virker!
Se et uddrag af strategiydelser.
Mantra, vision, mission og værdier
Vores mantra er; “Hellere være noget for nogle end ingenting for alle”
Det kan også sammenfattes i 10 dogmer vi arbejder ud fra til værdiskabelse for kunderne (Læs mere om os ved at klikke på billede for større udgave):
Vision
Mission
Vi bidrager til at løse virksomhedernes behov for succesfuldt at navigere i en foranderlig verden, opsætte attraktive mål – og udvikle en eksekverbar plan for at nå dem.
Værdier
Glæde
- Kunder og vi selv er glade
- Kan lide vores kunder og hinanden
- Strategi er vores passion
- Leverer præcis det kunden har brug for
- Et stærkt etisk kodeks
- Vi ”care” for vores kunder, hinanden og relationer
Handlekraft
- Proaktive der ikke stopper før end det virker
- Solid værktøjskasse
- Hver kunde betragtes som vores vigtigste kunde
- Vi yder dét ekstra
- Grundighed
- Struktureret og sporbar arbejdsproces
“Vi”
- Arbejder sammen med og ikke for vores kunder
- Skæbnefællesskab med kunderne
- Sammenhold
- Ansvar
- Involvering af medarbejdere
- Vi ”rydder op på bordet” fremfor at rydde bordet
Autentisk
- 100 % commitment
- Loyale overfor kunder, medarbejder, relationer
- ”Walk the talks”
- Oprigtige og engagerede
- Leverer altid varen i en branche med meget ”varmt luft”
- Vi hviler i os selv og bruger os selv uden facade
Kant
- Kvalificeret holdninger baseret på tung viden og erfaringer
- Den perfekte ”kamp”leder
- Klare og præcise løsninger
- Motiverer og inspirerer
- Vidensdeling på tværs af brancher
- ”Pippi” ånd der tænker ud af boksen
Forskelle i forhold til andre udbydere af strategiydelser
- Du oplever en videnstung virksomhed, der mestrer den fine balance mellem den teoretiske- og praktiske verden. Vi er strategieksperter, der sætter en ære i altid at være opdaterede på de nyeste teorier, samtidig med at vi ved hvad der rør sig i den virkelige verden – og hvad der virker!
- Du oplever holdning og engagement ud over det sædvanlige. Vi har viden, erfaringer og holdninger, som vi gerne deler ud af. Du kan tydeligt mærke, at vi brænder for strategi og for at hjælpe virksomheder.
- Du oplever handlekraft! Vi tilpasser os og stiller med de ressourcer og kompetencer, der er nødvendige – hverken mere eller mindre.
- Du oplever fleksibilitet i forhold til opgaven. Vi løser målrettet opgaven inden for virksomhedens rammer, respekterer virksomhedens ønsker til strategiarbejdet og tager behørigt hensyn til eksisterende strategiarbejde. Vi er, med andre ord, agile i forhold til jeres situation.
- Du oplever rådgivning og sparring som er forankret i mere end 300 strategiske forandringsprojekter og praktisk erfaring med strategisk ledelse.
No-nonsens-politik”!
Det er endvidere vores ambition, at vi tilfører kompetencer til strategiarbejdet i virksomheden, så virksomheden selv kan løse en række strategiske opgaver fremadrettet. Din virksomhed kan lade sig inspirere af verdens bedste boksere, som nøje udvælger sine rådgivere og “sparringspartnere” op til de helt store kampe!
Ligesom Vinderstrategi A/S forventer at virksomheden udviser god etikette så efterlever Vinderstrategi A/S naturligt Managementrådgivernes etiske kodeks. Desuden har Vinderstrategi A/S et Live Rating Logo som dokumentation for at Vinderstrategi A/S klarer sig godt og er pålidelig.
Den bedste garant er hvad andre siger
Inspiration fra andre brancher
Vi arbejder bl.a. indenfor følgende brancher, hvor vi har særlig indsigt:
- Textil- og modebranchen
- Landbrug og fødevarer
- Industri
- Maskinhandlere
- Byggebranchen
- Rådgivning- og servicesbranchen
- Infrastruktur
- Metal- og maskinbranchen
- Transport og logistik
Derudover arbejder vi i:
- It-branchen
- Møbelbranchen
- Finans- og forsikringsbranchen
- VVS branchen (håndværksvirksomheder)
- Underholdningsbranchen
- Rekrutterings- og konsulentbranchen
Endelig er vi særlig specialiseret indenfor virksomheder, som er ejerledet og/eller har mange ejere – og dermed har mange interessenter som der skal tilgodeses i det strategiske arbejde. Det gælder også partnerdrevne virksomheder, brancheorganisationer og virksomheder som baserer sin forretning på franchise.
For yderligere information se uddrag af referencer.
Indiana Jones som inspirationskilde
Handlekraft og glæde er også en vigtig del af hvem Vinderstrategi A/S. Derfor bruger vi også mange metaforer. Blandet andet er Indiana Jones en gennemgående figur og metafor hos Vinderstrategi A/S, da vi mener, at der i forbindelse med strategiarbejde er meget at lade sig inspirere af.
Indiana Jones’ særlige kendetegn
- Indiana Jones er arkæolog. Det vil sige, at han ved ufatteligt meget om fortiden, som han anvender klogt i relation til fremtiden. Det er væsentlige er, at fremtiden anser Indiana Jones som mindst ligeså interessant.
- Så har ”Indy” – som han i daglig tale kaldes i Vinderstrategi A/S – også en række basisfærdigheder og besidder derudover en række helt unikke færdigheder (kernekompetencer), som han formår at bringe i spil, når det er allermest påkrævende.
- Desuden er et gennemgående tema, at Indiana Jones altid er på jagt efter guld, kan finde tabte personer og ved hvor minefelterne er.
- Endelig og måske det mest fascinerende er Indiana Jones’ grundlæggende indstilling. Nemlig at uanset hvad der dukker op af udfordringer og trusler i fremtiden, så har han bestemt sig for én ting; at handle. Handlekraft er formentligt et af de vigtigste værdiord, når Indiana Jones skal beskrives. Selvom handlekraft er vigtigt, så er det også vigtigt, engang imellem at sætte sig ned, læne sig tilbage, se op mod skyerne – og finde nye veje at gå. Det mestrer Indiana Jones også.
Et godt strategiarbejde fører til en Vinderstrategi®
Det er mange af disse særlige kendetegn, der skaber et godt strategiarbejde og en Vinderstrategi®. Når vi fx holder foredrag om hvordan vindervirksomheder får en Vinderstrategi® eller når vi til dagligt arbejder sammen med vores kunder om deres strategi siger vi ofte, at det allervigtigste er at være som Indiana Jones.
Se i dette lille klip hvordan ”Indy” viser handlekraft i jagten på guld og anvender sine helt særlige færdigheder…
Tjekliste ved valg af ekstern strategirådgiver
På baggrund af input fra en række af vores kunder har vi udarbejdet en oversigt over de 10 væsentligste forhold, I med fordel kan fokusere på, når I vælger, hvilken ekstern strategirådgiver, I skal samarbejde med om at udvikle og implementere en ny, ambitiøs strategi I jeres virksomhed.
1. I hvilket omfang vil den eksterne strategirådgiver være ambitiøs på jeres vegne og udfordre jer?
Ønsket om sparring og rådgivning af en ekstern strategirådgiver udspringer altid i ønsket om en større top- eller bundlinje. For at det kan lade sig gøre på den lange bane skal I selv være modige, ambitiøse og viljestærke og I skal vælge en ekstern strategirådgiver, der tør udfordre jer. Det handler om at vælge en strategisk rådgiver, der ikke blot er nikkedukke, men kan udfordre jer, så I rent faktisk udvikler jer mere, end I måske selv havde troet muligt.
2. Hvordan er den eksterne strategirådgivers evne til at forstå den konkrete forretning?
Succesfuldt strategiarbejde handler i høj grad om at stille de rette, kvalificerede og kritiske spørgsmål samt facilitere svarene herpå. Derfor har I brug for en ekstern strategirådgiver, der formår at favne denne opgave. Det betyder, at den rette skal være i stand til på kort tid at sætte sig ind i jeres forretning. Hvorvidt den eksterne strategirådgiver evner dette, vil I ofte få indblik i på første møde og ved hjælp af rådgiverens referencer.
3. Hvordan er den eksterne strategirådgivers ”track record” og dermed erfaring på området?
Det er vigtigt, at du vælger en strategirådgiver, som har betydelig erfaring med strategiarbejde. Mange af de helt små strategivirksomheder tilbyder alt lige fra strategirådgivning, rekruttering, teambuilding, økonomistyring og meget mere. Det betyder stor bredde og mindre dybde – og dermed mindre ekspertviden. I skal derfor tage stilling til, om I ønsker en bred generalistviden eller dyb ekspertviden, når I vælger jeres eksterne strategirådgiver.
4. I hvilket omfang anvender den eksterne strategirådgiver teoretisk funderede og praktisk gennemprøvede værktøjer?
Det er vigtigt at de værktøjer, der anvendes i strategiprocessen har et solidt teoretisk fundament og er gennemprøvede og finpudsede i praksis, hvis I ønsker effektiv behandling af virksomhedens symptomer. Mange teoretiske værktøjer og modeller kan efter vores erfaring ikke blot trækkes ned over danske virksomheder. Det er vores erfaring at det bedste resultat opnås når de teoretiske værktøjer og modeller justeres og skræddersyes til den konkrete virksomhed. Derfor bør I som virksomhed altid afdække hvilken ”værktøjskasse” den eksterne strategirådgiver medbringer.
5. Hvor gode referencer har den eksterne strategirådgiver, og har du mulighed for at tale med referencerne?
Den strategiske rådgivers referencer er et essentielt målepunkt for dig som kunde, fordi de giver et objektivt indblik i kvaliteten af strategiarbejdet og dermed din mulighed for at vurdere Return On Investment. Tjek derfor, hvor mange referencer den strategiske rådgiver har, hvor gode de er, og undersøg, om du har mulighed for at få en uddybende samtale med en eller flere af referencepersonerne. Derudover er det væsentligt at have for øje, hvor mange af den strategiske rådgivers referencer, der minder om din virksomhed i deres natur, da dette giver indblik i virksomhedens erfaringsgrundlag med lige netop din type forretning.
6. Hvad er den eksterne strategirådgivers erfaring med virksomheder der har samme ejer-struktur som jer?
En af de væsentligste faktorer at tage højde for i strategiarbejdet er virksomhedens ejerstruktur. Der er nemlig en verden til forskel på, hvordan en virksomhed drives. Derfor bør I sikre jer, at den strategirådgiver, I vælger, har erfaring med at arbejde med netop den ejerstruktur, der kendetegner jeres virksomhed.
7. I hvor høj grad er der tale om et skræddersyet samarbejde?
Er processen skræddersyet jeres situation, ønsker og behov, eller er der tale om metervare? Svaret på det spørgsmål vil ofte fremgå af oplægget til samarbejdet, og hvis ikke, er det vigtigt at spørge ind til, hvordan strategirådgiverne tager højde for jeres specifikke situation, ønsker og behov.
8. Hvordan sikrer den eksterne strategirådgiver høj effektivitet med minimal risiko for spildtid?
Tid er penge. Derfor er det yderst vigtigt, at jeres eksterne strategirådgiver formår at gøre dagene så effektive som muligt, så jeres medarbejdere ikke bruger unødige ressourcer. Tjek referencerne efter i sømmene – bliver den eksterne strategirådgiver rost for at være effektiv? Effektivitet er tæt forbundet med struktur. Tjek derfor i oplægget til samarbejdet, om strategirådgiveren har styr på strukturen i strategiprocessen. Spørg dig selv: Er der en rød tråd i processen? Er det klart for dig, hvordan processen er struktureret? I kan supplere jeres vurdering af den eksterne strategirådgiver effektivitet på den indledende korrespondance.
9. I hvor høj grad involverer strategiarbejdet interessenter som kunder, kolleger, bestyrelsen og lederteam?
Strategi er ikke være noget man har, men noget man gør, og hvis virksomhedens interessenter såsom medarbejderne ikke involveres fra start, er der en overhængende risiko for, at strategiarbejdet bare bliver til et dokument, der samler støv. Sørg derfor for at spørge jeres strategirådgiver, hvordan de undervejs i strategiarbejdet sikrer involvering af interessenter og dermed optimal implementering af strategien.
10. Hvad er det konkrete output?
Strategirådgiveren, I vælger at samarbejde med, skal kunne beskrive det konkrete output, strategiarbejdet vil føre til. Får I en plan med konkrete anvisninger, der kan eksekveres på? Hvilke forbedringer kan I forvente på de fire bundlinjer som den økonomiske bundlinje, kundebundlinjen, medarbejderbundlinjen samt CSR bundlinjen? Er der sporbarhed i processen? Hvis ikke dette er klart, vil arbejdet med al sandsynlighed ikke resultere i andet end tomme ord og varm luft.
Når I har svaret på ovenstående 10 spørgsmål, vil I være rigtig godt rustet til at træffe den rigtige beslutning om, hvilken strategirådgiver, I skal samarbejde med. Dermed er I også godt på vej til at få succes med jeres strategiarbejde, og blive en af morgendagens vindere.
Vi håber at der er skabt indsigt i hvem Vinderstrategi A/S er og hvad I som virksomhed får ud af at samarbejde med os. Har du spørgsmål eller kommentarer til ovenstående? Eller er du interesseret i en uforpligtende samtale om jeres strategiske muligheder? Så kontakt os eller ræk ud efter os på Facebook eller LinkedIn.