sport-1201014_1920I forbindelse med en erhvervssammenkomst for nyligt, talte vi til ca. 300 personer omkring hvad der kan bevirke at en mellemstor dansk virksomhed skaber sig en konkurrencedygtig position til glæde for kunderne og virksomheden selv.

Igennem forberedelserne til dette blev det helt tydeligt at de bedste mellemstore virksomheder er kendetegnet ved aktivt at have taget stilling til netop sin egen størrelse.

I det følgende ser vi bort fra muligheden for enten at vokse sig større eller blive mindre.

I stedet fokuserer vi på, hvordan den mellemstore virksomhed kan modstå konkurrencen nedefra og oppefra fra henholdsvis de små og de største virksomheder i branchen.

Vores erfaring er, at den rigtig gode mellemstore virksomhed formår at tilegne sig og udnytte det bedste fra begge verdener og herved definere sig selv som værende “den største af de mindste og den mindste af de største”.

Undgåelse af “stuck in the middle” position

Den største risiko for en mellemstor virksomhed er, at få skabt en uklar position i markedet.

Den gode mellemstore virksomhed har fundet sine begrænsninger ved at opveje muligheder og udfordringer ved netop at være en mellemstor virksomhed.

Som eksempel herpå kan nævnes bredden i virksomhedens kundefokus. Defineres kundefokus for smalt i risikeres det, at den kritiske masse ikke opnås i forhold til virksomhedens størrelse og dermed mistes det økonomiske fundament hurtigt.

Defineres virksomhedens kundefokus for bredt risikeres det, at der spildes store ressourcer på at løbe efter de ”forkerte” kunder samtidig med at de ”rigtige” kunder ikke fuldt ud tilfredsstilles. Et veldefineret kundefokus er således afgørende for, at etablere og opretholde en klar og stærk position i markedet og derved modstå eventuelt pres både nedefra og oppefra.

 Positionering af denmellemstore virksomhed

Det bedste fra begge verdener – en balancegang

At blive den største af de mindste og den mindste af de største så den uklare position undgås, kræver efter vores erfaringer at den rigtige balance mellem “udnyttelse” og “udforskning” etableres.

Udnyttelse handler i vores optik om en kontinuerlig jagt på optimering og effektivisering af eksisterende interne processer så,

  • omkostningsbasen holdes nede,
  • fordyrende kompleksitet identificeres, sænkes og holdes på et acceptabelt niveau.

Procesoptimering dækker over både rent produktionsmæssige processer, men også måden at organisere ansvar og viden på i organisationen. Som mellemstor virksomhed kan der drages nytte af at se på hvad de største virksomheder gør for at ensrette deres processer, så kunderne oplever god og hurtig rådgivning, attraktive priser og en ensartet høj kvalitet. Nok vil den mellemstore virksomhed ikke kunne opnå helt samme stordriftsfordele som de største virksomheder nyder, men det er ingen undskyldning for ikke at have et solidt omkostningsfokus.

Udforskning kan ses som modpolen til procesoptimering og er kendetegnet ved at den mellemstore virksomhed bliver eller forbliver;

  • forandringsparat,
  • kreativ og tilbyder spændende løsninger,
  • fleksibel i tilgangen til kundernes ønsker.

Den store virksomhed ses ofte som værende administrativ tung, og at tilpasninger til forandringer sker (for) langsomt. Den mellemstore virksomhed har derimod langt bedre muligheder for at tilpasse sig og være en aktiv del af forandringerne, præcis som de mindre virksomheder ofte kendetegnes ved.

Samlet set er der klare fordele for den mellemstore virksomhed, der på den ene side udnytter sin øgede kapacitet og ressourcer optimalt så interne processer optimeres, samtidig med at et vist niveau af udforskning og iværksætterånd fastholdes.

Det handler således om, at den gode mellemstore virksomhed tager det bedste fra de to verdener og forstår hvilke begrænsninger dette medfører.