Hvad kan din virksomhed egentlig få ud af strategiarbejdet?

Når vi hjælper virksomheder med at udarbejde vinderstrategier, sker det heldigvis, at de vender tilbage nogle år efter, og efterspørger hjælp til en ny vinderstrategi®. Den seneste tid er ingen undtagelse, og vi har haft glædeligt gensyn af flere tidligere kunder. Men vi brugte også gensyn til at spørge kunderne, hvad de rent faktisk fik ud af strategiarbejdet. Og dem vil vi nu gerne videregive til dig.

Så hvad er udbyttet?

Vores kunder har talt, og vi har samlet de fem vigtigste punkter og uddybet dem herunder:

1. Fælles mål og retning

At få defineret et fælles mål og retning for fremtiden er vigtigt. På den måde løber alle medarbejdere i samme retning, og der bliver skabt en synergi i virksomheden. Det giver desuden også et sammenhold når strategien kommunikeres ud til alle kollegaer fra top til bund. Vi har rigtig god erfaring med handleplansdage, hvor alle medarbejdere har mulighed for at deltage og samarbejde om strategien.

2. Indbyrdes forventningsafstemning

En indbyrdes forventningsafstemning er sundt for virksomheden – både i ledergruppen og ikke mindst internt mellem ejere og ledere. Vi anbefaler at ledergruppen stiller sig selv en række spørgsmål, der er vigtige at få afdækket, inden arbejdet går i gang. Du kan finde dem her.

3. Vigtige fravalg

Strategiske fravalg er alfa og omega for, at din virksomhed kan spire og skabe et godt fundament for fremtiden. Et fravalg kendetegnes ved, at det skal gøre ondt, og at det skal være svært – ellers er det ikke et fravalg. Det kan hjælpe dig på vej at spørge dig selv: ”Hvad er vi rigtig gode til i virksomheden?” Svaret på det spørgsmål er vejen frem. Og ja, også selvom det gør ondt.

4. Styrket salgsarbejdet

En stærk strategi vil styrke salgsarbejdet, og du vil kunne stille skarpt på, hvilke kundesegmenter og markeder I skal gå til. En stærk strategi vil således også gøre det lettere at kommunikere ud til dine kunder, hvilket behov din ydelse eller produkt løser.

5. Stærk virksomhedsprofil og branding

En stærk profil og branding øger attraktiviteten for din virksomhed for både kunder, potentielle kunder og medarbejdere. Og en strategi er en forudsætning for at få en stærk marketingsstrategi, og det vil desuden også lette arbejdet for de marketingsansvarlige at din virksomhed har en strategi, de kan kommunikere ud.

De fem punkter er blot et udsnit af, hvor meget værdi der faktisk er at hente i udarbejdelsen af en strategi i virksomheden, og ifølge de adspurgte virksomheder findes der mange flere. Men vi kan se tendenser til at netop disse fem punkter går igen, uanset hvilken industri eller branche virksomhederne befinder sig i.

Ønsker du at komme i gang med strategiarbejdet?

Vi håber, at punkterne har inspireret dig til at komme i gang med dit eget strategiarbejde, men måske mangler du det sidste skub på vejen? Så har vi i hvert fald et par forslag.

Gratis viden

På vores hjemmeside har vi samlet al den viden vi ligger inde med – og det er helt gratis. Find det her.

Strategikursus: Fra god til vindervirksomhed® – få strategi til at virke i praksis!

Ønsker du at kunne facilitere dit eget strategiarbejde, og få 30 værktøjer med tilhørende guidelines? Og ovenikøbet blive certificeret VinderstrategiGuide™?

Så kan du tilmelde dig vores strategikursus den 20., 21. og 22. april 2021 – og hvis du vil sikre dig den sidste plads på kurset, skal du slå til nu. Reserver din plads her.

Kontakt os for en uforpligtende dialog

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende dialog. Her kan vi blandt andet snakke om, hvordan vi i samarbejde kan hjælpe dig bedst muligt på vej. Kontakt os helt uforpligtende her.

Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, Twitter og Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.