Før der arbejdes med ESG er det store spørgsmål at stille sig selv om virksomheden vil spille uafgjort eller vinde spillet? Med andre ord, ønsker virksomheden blot at være på niveau med markedet eller vil virksomheden udnytte de mange forskellige muligheder, der er indenfor bæredygtighed? Såsom at innovere på helt nye områder og udvikle produkter, der er mere bæredygtige og/eller produkter, der bidrager positivt for samfundet. Virksomheden skal derfor forholde sig til, hvor på nedenstående kurve, at den ønsker at placere sig:

Kilde: Videreudvikling fra UN Global Compact

I starten af kurven handler det mest om at reagere på udefrakommende ting, og så risikostyre derudfra.

Efterfølgende handler det om produktiviteten, og senere går det over i egentlig vækst og forretningsudvikling, hvor der intenst arbejdes på at differentiere sig i markedet og opbygge konkurrencemæssige fordele. Måske, der endda bliver innoveret så meget, at det skaber turbulens i markedet ved at skabe helt nye måder at agere på, og ændrede markedsforståelser.

Til sidst er der dels det mere formålsdrevne, og filantropi er inkluderet, for at understrege at det er forretningsmodeller og bæredygtighedstiltag, der ikke nødvendigvis har traditionel tænkning omkring konkurrencefordele og økonomisk værdiskabelse som et væsentligt fokusområde.

Har virksomheden allerede en strategi, men hvor bæredygtighed og samfundsansvar måske er italesat alt for lidt, har vi udarbejdet følgende idé til proces for at finde svarene på, om virksomheden vil spille uafgjort eller opnå konkurrencemæssige fordele med baggrund i bæredygtighed og samfundsansvar:

1. Udgangspunktet

  1. Start med at forstå begreberne, hvor vi særligt henviser til kapitel 4
  2. Og se derefter på, hvad virksomheden allerede gør, og forstå ”baseline”

2. Fokusområder

  1. Definere de væsentligste prioriteter
  2. Fastlæg forudsætninger for arbejdet, herunder business casen

3. Opstil mål

  1. Udvælge relevante mål ind- og udadtil
  2. Skab sammenhæng til virksomhedens overordnede strategiske intentioner

4. Sæt handling bag

  1. Identificere 5 – 10 indsatser
  2. Udarbejde handleplaner for hver indsats
  3. Klarhed over ressourcer og involvering
  4. Understøt med processer og strukturer

5. Engager

  1. Udarbejde en intern fortælling
  2. Sikre løbende rapportering
  3. Kommunikere fremdrift baseret på data

6. Evaluering

  1. Løbende vurdering af resultatet op imod målsætninger
  2. Start processen forfra efter noget tid

Ovenstående seks punkter tager inspiration fra United Nations Global Compact: SDG Compass – The guide for business action on the SDGs

Vil du læse mere om hvordan du kan arbejde strategisk med bæredygtighed og ESG så download vores gratis whitepaper her: