Hvad er en forretningsplan?

En forretningsplan skaber et godt og struktureret overblik over hvordan du vil drive og udvikle din virksomhed – det kan med fordel ses som en struktureret plan, der sætter ord og tal på dine tanker og idéer. Planen giver dig mulighed for at konkretisere din idé, sætte din idé under lup og få alle dine tanker og drømme om din virksomhed ned på papir. Det er derfor også skal ses som et vigtigt værktøj og hjælpemiddel som kan følge dig, når virksomheden skal udvikle sig.

Forretningsplanen giver dig klarhed over den strategiske retning og de målsætninger, du ønsker at realisere med din virksomhed. Og står du overfor et møde med banken, en investor eller en mulig samarbejdspartner kan en forretningsplan styrke din troværdighed og give dig gennemslagskraft.

Men forretningsplaner er ikke altid lige nemme at udarbejde – hvad skal den indeholde, og hvordan får du det struktureret alle dine ideer og tanker? Derfor kan det være en fordel at få sparring og ekstern hjælp til at komme hele vejen rundt om sin forretning, for at udnytte og indfri din virksomheds potentiale.

Hvad indeholder en forretningsplan?

Du ender med en konkret og struktureret færdig udarbejdet forretningsplan, der skaber overblik over alle dele af din virksomhed.

Udbyttet er blandet andet, at du får:

  • En unik mulighed for at overbevise banker, investorer og samarbejdspartnere om virksomhedens seriøsitet
  • En organiseret og struktureret fortælling om din virksomhed
  • Dyb indsigt og illustration af virksomhedens vision og ambitioner
  • Struktureret og tydeliggjort virksomhedens planer, tanker og idéer
  • Mulighed for bedre feedback, rådgivning og konstruktiv kritik på planer og idéer
  • Et konkret værktøj og hjælpemiddel, som følger jer, når virksomheden skal udvikle sig
  • Et solidt output på 12-15 gennemarbejdede præsentable PowerPoint slides, opbygget logisk og med grafiske elementer.

Forretningsplanen udarbejdes i tæt samarbejde med dig og Vinderstrategi A/S, så omfanget og indholdet udvikles gennem dialog med dig og virksomheden, og skræddersys altid efter virksomhedens behov.

Læs mere om indholdet og fremgangsmåden i faktaarket.

Hvordan?

Forretningsplanen udarbejdes i tæt samspil mellem dig og Vinderstrategi A/S på en eller flere workshopdage. Arbejdet tager udgangspunkt i virksomhedens egen forståelse af virksomheden samt allerede udarbejdet strategisk materiale, som sammen bliver gennemarbejdet til et solidt og velorganiseret strategisk output.

Typisk er omdrejningspunktet for samarbejdet følgende områder:

  • Overordnet sammendrag
  • Tidslinje – rejsen
  • Målgruppe
  • Produkt
  • Markedspotentiale
  • Konkurrentoverblik
  • Salg & markedsføring
  • Nøgleaktiviteter, -ressourcer og -partnere
  • Teamet bag
  • Økonomi
  • Investering (lån)
  • Risikobilledet

Vi har erfaring med ovenstående arbejdsmodel, og ved, at det er en effektiv måde at få gennemarbejdet en forretningsplan, der er nem for dig at gå til, også efter workshopdagen(e).

Du kan desuden udvide forretningsplanen med en analyse af
markedet, branchen, kunderne eller konkurrenterne inden workshopdagen(e). På den måde får du et endnu dybere indblik i udvalgte områder. Det kan du læse meget mere om her.