Strategisk due diligence medvirker til at skabe sikkerhed for, at den virksomhed, der overvejes at investeres i, har det forventede potentiale både internt og eksternt. Strategisk due diligence har til formål at udfordre den eksisterende strategi ud fra et både eksternt markedsperspektiv og et internt markedsperspektiv. Strategisk due diligence giver samtidig input til en prioritering af forretningsområder og vurdering af konkrete mulige værdiskabende tiltag.
Strategisk due diligence har til formål at nedbringe risiko og medvirke til at dokumentere potentialet
Udbyttet er bl.a.:
- Konkret vurdering af virksomheden – en slags tilstandsrapport, der har fokus på både interne og eksterne faktorer som fx ledelsen, kunder og markedspotentiale samt operationelle forhold
- Konkrete forslag til interne og eksterne tiltag som skaber værdi
- Konkret bud på prioritering af forretningsområder
- Objektiv og konkret vurdering af branchens attraktivitet og indtjeningspotentiale baseret på lokal ekspertise
- Objektiv og konkret vurdering af virksomhedens position i markedet i sammenligning med konkurrenterne samt konkrete bud på hvordan virksomheden skal differentiere sig/gøre sig bedre
- Konkrete scenariebeskrivelser med både konsekvenser for udvalgte parametre og fravalg
- Rådgivning fra samme stabile team af strategieksperter, som er positive og tillidsskabende repræsentanter for kapitalfonden (taler forståligt på alle niveauer i virksomheden)